Podopost magazine nr. 5, 2019

    Cover Podopost nr 5

    Podopost nr. 5 staat in het teken van zolen. We gaan in op de verschillende verkrijgbare kant-en-klare zolen, op maat gemaakte zolen en op het 3D-printen van zolen. Met de casus zoomen we in op aandachtspunten voetverzorging bij patiënten met sclerodermie. Verder aandacht voor accreditatie bij andere (zorg)beroepsgroepen. En inspirerende tips om nieuwe klanten te werven.

    Voetenwerk, juni 2019

    Logo_Podopost

    Voorwoord: Zolen

    Beperkt worden in de mobiliteit vanwege pijn en ongemak bij het lopen, wil niemand. Dat is ook één van de redenen dat mensen de weg naar de pedicure weten te vinden. Oh, wat zijn ze opgelucht als de pedicure vakkundig hun vervelende likdoorn of ingroeiende nagel heeft verholpen, of als pijnlijke kloven door een goede verzorging geen pijn meer doen.

    Op bezoek: ‘Buiten eigen vakgebied oplossingen zoeken’

    Het was 5 jaar geleden nog niet bij Margret Mattheeuwse opgekomen om pedicure te worden. Maar nu ze het vak heeft ontdekt, heeft ze haar roeping gevonden. Daarbij kijkt ze graag over de grenzen van het vakgebied naar de vele mogelijkheden die er zijn om de voet te verzorgen. “Ik probeer alles zo natuurlijk mogelijk op te lossen.”

    ‘Standaardzool voor hol- of platvoet is verkooppraatje’

    “Kunnen jullie niet eens een artikel schrijven over de verschillende zolen die te krijgen zijn?” In de praktijk blijkt dit makkelijker gezegd dan gedaan.

    Column Bernadet: Collega’s, toch?

    Wij, en daarmee bedoel ik alle werkers binnen de pedicurewereld, zijn het over lang niet alle onderwerpen binnen ons vakgebied met elkaar eens. We zullen waarschijnlijk tot in de eeuwigheid discussiëren over onderwerpen als ons tarief, het nut en de kwaliteit van diverse vervolgopleidingen en het wel of juist niet mogen dragen van een spijkerbroek tijdens het werk.

    ‘Wees trots op wat je doet en maak jezelf zichtbaar’

    Eindelijk ben je dan zover dat je je eerste cliënten kunt gaan ontvangen. De praktijkruimte is ingericht, je spullen liggen klaar. Je hebt een mooie serie producten ingekocht en je diploma’s hangen aan de muur. Nu nog een volle praktijk, maar hoe doe je dat?

    Aandachtspunten bij patiënten met sclerodermie

    Mevr. G. is 75 jaar en lijdt al 20 jaar aan de ernstige aandoening sclerodermie. De klachten zijn in eerste instantie niet onderkend en na enkele jaren werd het syndroom van Sjögren gediagnosticeerd. Hierbij treden een droge mond (door verminderde speekselproductie), droge ogen, vermoeidheid, en gewrichtspijnen op. Later bleek mevrouw sclerodermie te hebben; een ziektebeeld met méér en ernstigere symptomen en complicaties.

    ‘Je kunt hardere materialen gebruiken en dunner werken’

    Binnen de gezondheidssector wordt volop geëxperimenteerd met toepassingsmogelijkheden van 3D-printen. Ook de voetenbranche experimenteert hiermee en wel bij het maken van zolen. Hoe gaat dat in zijn werk en welke mogelijkheden bieden deze zolen? Podopost vroeg het aan Rick Broshuis van PLT, een van de bedrijven die zich bezighoudt met het 3D-printen van zolen.

    ‘Af en toe een uurtje extra aan de slag’

    Klanten willen zekerheid dat de kwaliteit van zorg van pedicures in orde is. Om die kwaliteit te garanderen, werkt de beroepsgroep met een kwaliteitsregister met accreditatie. Ook andere zorgberoepen hebben een kwaliteitsregister. We vergelijken de kwaliteitsregisters van pedicures met die van tandartsen en podotherapeuten. Want hoe intensief zijn de werkervarings- en scholingseisen bij die andere registers? En wat kost accreditatie bij hen?

    Column Tineke: Diverse APK’s in de praktijk

    “Wat een leuke actie is dat weer van ProVoet, zeg: de Voet APK. Mooie posters en prachtige filmpjes om op Facebook te zetten. We hebben veel leuke reacties gehad van cliënten, van volgers op Facebook en van voorbijgangers. Helaas konden we niet zoveel posters elders ophangen, want onze praktijk zit tot en met september zo goed als volgeboekt. Dus veel nieuwe cliënten kunnen er nu niet bij. Maar wie weet lukt het wel in september, als de nieuwe pedicures wat meer zijn ingewerkt. De actie loopt tenslotte het hele jaar.

    ‘Haar leuke actie trok me over de streep’

    Is een persoonlijke klik belangrijk? Werkt mond-tot-mondreclame? Of zorgt een website juist voor meer klanten? Podopost vraag willekeurige cliënten naar de reden van hun keuze voor een bepaalde pedicurepraktijk. Deze keer is Annelies Schouten uit Purmerend aan het woord. “Ik vind de persoonlijke aandacht bijzonder.”