Waar moet je aan denken bij het maken van een pakkende Facebook advertentie?

Facebook advertising voor pedicures

In Podopost nr. 3, 2018 besteedden we aandacht aan dat je met Facebook advertising met een beperkt budget heel gericht je doelgroep kunt bereiken en hoe je te werk kunt gaan bij het maken van zo’n advertentie op Facebook. In onderstaand artikel geeft Leon van Kogelenberg nog enkele aanvullingen op het artikel.

Gebruik een pakkende afbeelding

Een afbeelding bij een advertentie trekt de aandacht. Denk bij het selecteren van een afbeelding vooral ‘out of the box’. Een mens ziet gemiddeld meer dan 300 reclame-uitingen per dag. Het is dus zaak dat jouw afbeelding opvalt tussen het mediageweld. Zo werkt het bijvoorbeeld altijd goed om afbeeldingen van (mooie) mensen te gebruiken. Ook het gebruik van felle kleuren of objecten waar je twee keer voor moet kijken werkt goed. Denk vooral na over wat jouw aandacht trekt.

Maak verbinding met je doelgroep

Facebook is een medium waar mensen vooral geïnformeerd willen worden. Het is goed om je doelgroep te benaderen zoals je iemand benadert op een verjaardagsfeestje; ‘Heb je het al gehoord van die nieuwe zaak?’. ‘Wist je dat X% van de mensen wel eens last heeft van…?’ of ‘Heb jij ook wel eens last van…? Dan is dit misschien is voor jou! En je krijgt dit weekend ook nog eens 20% extra korting’. Op deze manier speel je meer maak je verbinding met de klant en speel je  in op de behoefte van de klant. Dit werkt beter dan een ‘platte’ kortingsacties, waarbij je alleen vermeld ‘Dit weekend 20% extra korting’ of ‘profiteer nog 3 dagen van deze speciale aanbieding’.

Zorg voor een goede landingspagina

In het artikel in Podopost werd het al aangehaald. Zorg dat je jezelf niet herhaald op de landingspagina waar je naar verwijst. Als je in je advertentie aangeeft dat er meer informatie te verkrijgen is, bied dit dan ook aan. Maak er vooral geen heel lang verhaal van. Probeer op je pagina in maximaal 6 zinnen te vermelden waar je advertentie over gaat. En zorg voor een duidelijke actie; ‘Meld je aan’, ‘Neem contact op met’ of ‘Maak direct online een afspraak’. Met behulp van Google formulieren (https://docs.google.com/forms/) kun je hiervoor vrij makkelijk een online formulier aanmaken. Hiervoor heb je een Google Account nodig. De resultaten kun je naar een e-mailadres versturen zodat je aanvragen direct binnenkomen. Ook kun je dit formulier integreren in je website. Hier is wel wat technische kennis voor nodig.

Kies de juiste dag en het beste tijdstip voor plaatsing

Als je niet het juiste tijdstip kiest voor het plaatsen van je advertentie zou het zomaar kunnen dat je advertentie amper wordt gezien door je doelgroep. Als je nog niet heel veel ervaringscijfers hebt waaruit je kunt afleiden wanneer jouw doelgroep online is of als pas net bent begonnen met Facebook-advertising dan kun je ook gebruik maken van de ervaringscijfers van onderzoeksbureaus. In deze infographic van Seowiz kun je zien welke tijdstippen en dagen je het beste een advertentie kunt plaatsen.

Leon van Kogelenberg, senior Campagne Marketeer bij BSL