Ladies night

Tientallen dames tussen de dertig en vijfenvijftig springen vlijtig op de dansvloer in het rond. Overbuurvrouw Marina viert haar verjaardag met een hippe ladies party en ik ben uitgenodigd. Tot mijn verbazing zie ik maar een paar bekende gezichten, terwijl deze vrouwen zowat allemaal in dit stadsdeel blijken te wonen. Ik ben hier weliswaar niet opgegroeid maar ik heb er toch al aardig wat jaartjes een grote praktijk. Dat gaf mij tot nu toe de indruk dat ik het merendeel van de buurtbewoners kende. En andersom, dat de meeste mensen uit de wijk mij echt wel weten te vinden voor hun voeten. Maar aangezien veel vrouwen belangstellend vragen wat ik doe voor de kost, blijkt dat toch niet helemaal het geval. “Ben jij pedicure? Waar zit jouw praktijk dan? Een groot bord naast de deur? Nee, dat is me nou nog nooit opgevallen. Een website? Hoe heet-ie dan?“

Marina’s leven bestaat uit sporten. De vrouwenschare blijkt dan ook voornamelijk uit atleten, voetbalvrouwen, volleybalsters, fitnessfanaten en hardlopers te bestaan. Wauw, dat is wel een hele aanlokkelijke doelgroep. Sportpedicure is ‘hot’ momenteel. Hoe komt het dat deze vrouwen mij niet kennen? Mond-tot-mondreclame werkt toch altijd goed. En waarom vindt niemand mijn mooie website?

Het huidige aantal sporters in mijn praktijk is op één hand te tellen. Mijn cliëntenbestand is in de loop van de jaren behoorlijk vergrijsd. De gemiddelde leeftijd ligt zeker achterin de zestig. De mond-tot-mondreclame zal dus vermoedelijk vooral binnen de hogere leeftijdscategorieën circuleren. Tijdens het afgelopen jaar zijn er nogal wat cliënten overleden. Onlangs heb ik een paar ouderen die moeite kregen om mijn praktijk te bezoeken, aan een ambulante pedicure overgedragen. Zodoende heb ik wel weer wat ruimte voor nieuwe cliënten-aanwas. Hoe leuk en verfrissend is het om mij eens op een compleet nieuwe doelgroep te focussen? Relatief jonge mensen, andersoortige voetproblemen…eureka, ik krijg ineens een helder doel voor ogen! De leukste ideeën borrelen op terwijl ik enthousiast mijn beste dansbeentje voor zet.

Mmm, verleidelijk. Dé doelgroep staat hier vanavond recht voor mijn neus. Feitelijk is het zowat een inkoppertje. Ik kan natuurlijk langs mijn neus weg een bitterballetje opgooien over hoe prettig en nodig een pedicurebehandeling voor hun sportieve voeten is. En bij belangstellende reacties wat toevallige visitekaartjes uit mijn handtas diepen en over de statafel tussen de borrelnoten door richting de potentiële clientèle schuiven. Maar nee, foei! Dan zou ik wel een heel scheve schaats op het verjaardagsfeestje van een ander rijden. Dat is ronduit gênant.

Bovendien moet ik nou niet meteen te hard van stapel lopen. Er vallen eerst nog wat hordes te nemen. De ideeën die in mijn hoofd rondzwemmen in concrete plannen omzetten. Met scholing alle zeilen bijzetten. Door middel van een promotiecampagne de juiste aftrap maken. En dan smashen. Wedden dat het bij straks stormloopt bij Bernadetje?!

Bernadet