Goedkoop is duurkoop

Telefoon. “Hoi, Bernadet, met mevrouw Koopmans. Ik heb al een tijdje niks van me laten horen, sorry. Maar dat komt eerlijk gezegd omdat ik mijn voeten tussendoor door een andere pedicure heb laten doen. Nou, dat was dus eens maar nooit meer.

Het zat zo: ik vond via Social Deal een leuke aanbieding voor voetverzorging, aangeboden door pedicure X. Het ging om een complete voetbehandeling voor twaalf euro, inclusief nagels lakken en een uitgebreide voetmassage. Ik vond het sneu voor jou maar voor die prijs kon ik dat echt niet laten schieten. Per slot van rekening is dat wel een héél veel lager bedrag dan jij vraagt, Bernadet. Ze is lid van ProVoet, dus ik dacht dat ze dan wel goed moest zijn.

Maar ja, toen ik die praktijkruimte van haar zag had ik het liefste meteen rechtsomkeert gemaakt. Er stonden een paar behandelstoelen in één grote ruimte. Totaal geen privacy! Meerdere stoelen waren bezet. Die pedicure was namelijk ook kapster. Ik moest dus nog even wachten omdat ze bij een ander de haren aan het verven was.

Enfin, je weet dat die randjes rond mijn grote teennagels altijd goed schoongemaakt moeten worden, anders krijg ik daar hartstikke last van. Dat zei ik ook tegen haar. Tuurlijk, dat zou ze doen. Nou, mooi niet dus. Het ging van hup-hup en snel-snel. Nagels knippen, frees eroverheen en lakken maar. Die nagellak had een kwaliteit van likmevestje.

Daarna freesde ze zo’n beetje over het eelt en die ene likdoorn heen. Er kwam geen mes aan te pas. Toen nog eventjes een snelle massage, erg ontspannend was dat niet. En klaar was Kees! Binnen twintig minuten stond ik weer buiten.

Heel hygiënisch kwam het daar ook niet over. Geen handdoek of papier onder mijn voeten. De afgeknipte nagels vielen gewoon op de grond. Ik hoop maar niet dat ik daar de schimmel van een ander opgelopen heb. Ik was er nou juist met veel moeite vanaf.

Die pedicure vertelde dat Groupon drie euro per behandeling inhield. Van de twaalf euro houdt ze dus maar negen euro over. Daar kun je toch niet voor werken! Het zal wel een lokkertje zijn om klanten aan zich te binden.

Maar kan ik nu heel snel bij jou terecht om die likdoorn eruit te halen? Alsjeblieft vandaag nog, want ik heb er enorm veel last van.”

Lekker, zulke pedicures. Want collega’s wil ik ze niet noemen. Klanten afpikken, slecht werk leveren en nu mag ik het weer á la minute opknappen. En een lidmaatschap van ProVoet is dus echt niet per definitie een garantie voor kwalitatief goed werk, dat blijkt maar weer eens.

Ik neem het mevrouw Koopmans niet kwalijk, zelf ben ik ook belust op koopjes. En ach, ze heeft haar lesje wel geleerd. Maar wat we tegen die oneerlijke concurrentie moeten doen? Joost mag het weten.

Bernadet