Blog: Coronaprotocollen

Stapsgewijs mogen alle beroepsgroepen weer aan het werk en sinds kort wij ook! Het is wel even wennen met al die verschillende protocollen. Want het ene protocol is het andere niet!

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
corona-protocollen-handgel-mondkapje
Foto: Pixabay

Zo had ik de pech dat ik 4 weken geleden een wortelkanaalbehandeling moest ondergaan. De tandartsassistente bevestigde dat de al eerder gemaakte afspraak gewoon door kon gaan, mits ik geen coronaklachten had. Bij binnenkomst werd ik verwelkomd door een statafel met daarop desinfectans en papieren doekjes. Door middel van pijlen liep ik naar de wachtruimte waarvan een aantal stoelen met tape strategisch was afgeplakt.

Toilet

Nog geen minuut later werd ik opgehaald door de tandartsassistente met plastic gezichtsscherm, mondkapje, handschoenen, schort en een thermometer. Alles was in orde met de patiënt dus de tandarts, gehuld in het wit, met plastic motorhelm, mondkapje, handschoenen en schort, kon beginnen. Een uur later stond ik met een scheve mond weer buiten. Ik had hoge nood, maar ook de toiletten waren bij de tandarts een no-go.

Terloops

Dat het ook anders kan met een protocol ervaarde ik begin mei, toen ik eindelijk naar een fysiotherapeut mocht (want ook deze contactberoepsgroep stond nog tot 20 april in de wachtstand). Bij binnenkomst stond op de balie, jawel, de ons immer bekende handgel en papieren doekjes. Er waren pijlen op de grond voor de looprichting naar de wachtruimte met slechts 3 stoelen. Ik werd opgehaald door een fysiotherapeut van rond de 30. Hij droeg zijn dagelijkse kleding. Hij vroeg terloops of zijn collega telefonisch het coronaprotocol had doorgenomen? Ik krabde mij achter mijn oor en vroeg: je bedoelt of ik coronaklachten heb? Ik kon hem geruststellen en de behandeling kon beginnen. Mijn meegebrachte handdoek lag na afloop van de massage – zonder handschoenen – nog ongebruikt op de stoel. Bij het maken van een vervolgafspraak vroeg ik terloops of zij niet met een gezichtsmasker en mondkapje en schort moesten werken. Het bleek dat werken daarmee door hem als belemmerend werd ervaren. Tsja… het is maar wat je gewend bent natuurlijk. En waarom ik nou die handdoek moest meenemen…?

Gehoorapparaten

Nee, neem dan onze protocollen: voor de pedicurepraktijk 6 pagina’s en voor de ambulante pedicure, gelukkig maar 5 pagina’s! Wat een gesjouw met al die extra mondkapjes voor de cliënt, papieren handdoekjes, eigen zeep, handgel, gezichtsbescherming et cetera. Ik heb trouwens een leuke vraag voor de opstellers van deze protocollen: hoe te handelen met een cliënt die bijvoorbeeld eenzijdig verlamd is en zelf het mondkapje niet op kan doen? Die 1,5 meter afstand kun je dan wel schudden. Of wat dachten jullie van cliënten die gehoorapparaten dragen die deels buiten het oor bevestigd zijn? Jullie raden het al, ik heb me rotgezocht naar zo’n ding toen deze tijdens het afdoen uit het oor werd getrokken en op de grond belandde.

Eventueel

Inmiddels heeft ProVoet de zin over mondkapjes voor de cliënt bijgeschaafd en geeft men nu voortaan “eventueel een mondkapje als de 1,5 meter niet gehandhaafd kan worden”.

Enfin, ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen tijdens het werken met deze nieuwe protocollen!

Iris

Iris_blog_mini

2 REACTIES

  1. Bij veel cliënten kan de 1,1/2 meter niet gehandhaafd worden.
    Bij veel ouderen moet ik helpen om de panty aan/uit te doen.
    In en uit de stoel helpen en bij mensen met een verstandelijke beperking of dementie gaan het mondkapje ook niet altijd lukken, dit ervaren ze vaak als eng en benauwd en iets wat men niet kent

  2. Lees alle reacties