Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Blog: Hoezo gratis?!

Avatar
Iris
Volgens mijn Engelse buurman zijn Nederlanders gek op alles wat gratis is. Ik ben erop gaan letten en ineens viel het mij ook op. De commercials met het woord ‘gratis’ vliegen je om de oren, bijvoorbeeld die van belproviders (‘gratis belminuten’) of gewoon van de drogist (‘elk 2e pak gratis’). Dat gratis is helemaal niet gratis, want je moet er eerst iets voor kopen om het andere gratis te krijgen. En toch doen we er graag massaal ons voordeel mee.
gratis_blog Iris
Foto: iStock

Attent

Ik kreeg vorig jaar van een cliënt, die wist dat ik graag naar de sauna ga, een gratis entree voor 2 personen voor een wellnessdagje. Ze had de bon netjes uitgeknipt en in een enveloppe gedaan. Blij verrast door het attente gebaar stortte ik mij ’s avonds meteen op de computer.

Deceptie

Na het inloggen met de speciale code op de aanbiedingensite bleek algauw dat deze gratis entree alleen gebruikt kon worden onder bepaalde voorwaarden, te weten: er moest voor 2 personen een 3-gangenmaaltijd in het restaurant gereserveerd én direct afgerekend worden. De administratiekosten kwamen er trouwens ook nog bij en als ik liever op dinsdag tot en met zondag wilde gaan, hanteerde men ook nog eens een toeslag. Huh, hoezo gratis?? Mijn cliënt heb ik maar nooit verteld dat, na die deceptie, de ‘gratis’ aanbieding ongebruikt in de prullenbak is beland.

Echt gratis

Dat gratis écht gratis kan zijn, bewees ik vorige week. Weliswaar veroorzaakt door mijn eigen stommiteit, maar dat terzijde. Ik had een prettig gevulde agenda in de praktijk waar ik op woensdag altijd werk. Tot 12.00 uur verliep alles volgens planning, de cliënt van 11 uur stapte om 11.45 uur de deur uit, tijd genoeg om te luchten, te reinigen en te desinfecteren. Tegen 12.00 uur hoorde ik een geanimeerd gesprek in de wachtruimte en dacht meteen: “Vreemd, mw. X. komt toch altijd alleen.’ Ik opende de deur, liep de wachtruimte in en zag niet alleen mw. X, maar ook mw. Y zitten. Beiden keken mij aan en mw. Y nam meteen strijdbaar het woord: “Nou, jij mag het zeggen: wie van ons is er aan de beurt?”

Dorpsroddel voorkomen

Het woord ‘shit’ flitste hooguit door mijn hoofd maar ik herpakte mijzelf snel en antwoordde: “Oh jeetje, ik ben bang dat ik een foutje in de agenda heb gemaakt.” De radartjes van mijn hersenen draaiden nu op vol vermogen: hoe ga ik dit oplossen? Het feit wil dat mw. Y van het type dorpsroddel is en dat is wel de laatste reclamezuil die ik erbij wilde hebben. Zo stoïcijns als ik maar kon zei ik meteen: “Tja ik kan onmogelijk iemand zomaar naar huis sturen.” Nou, daar waren de dames het wel mee eens. “Ik wil u voorstellen om u beiden toch te behandelen, ik doe dan weliswaar alleen het hoogstnoodzakelijke maar deze behandeling is dan wel geheel gratis, op voorwaarde dat u meteen een nieuwe afspraak maakt. Kunt u zich daarin vinden?”

Sisser

Beide dames vonden het gelukkig een bevredigende oplossing voor het ontstane probleem en ik was blij dat deze uitglijder uiteindelijk, wat de 2 dames betrof, met een sisser afliep. Nu alleen nog bedenken hoe ik het aan mijn collega zal vertellen!

Iris

Iris_blog_mini