Nieuwe richtlijn diabetische voet

ProVoet publiceert binnenkort de herziene richtlijn Diabetische Voet voor pedicures. Medisch pedicure Evelien Wesselink is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de richtlijn van ProVoet. Ze vertelt hoe het proces is verlopen en wat er gewijzigd is. Punten van discussie waren onder andere het op peil houden van de vaardigheden en het gebruik van hydraterende crème. Lees meer »

Zakelijk leed bij een scheiding

Een derde van alle relaties eindigt in een scheiding. Het zorgt meestal voor veel persoonlijk leed, maar ook zakelijk kan het behoorlijke gevolgen hebben als u zelfstandig ondernemer bent. Wat kunnen die gevolgen zijn en wat betekenen ze voor u? Hoe zorgt u ervoor dat u de leiding houdt of die leiding terugkrijgt na de scheiding? Deel 1. Lees meer »

Giftige stoffen in de praktijk: wees alert op gezondheidsrisico’s

Als u giftige stoffen in de pedicurepraktijk moet aanwijzen, zult u misschien eerder denken aan ontsmettingsmiddelen als alcohol en ethanol in plaats van de verzorgende crèmes waar dagelijks mee wordt gesmeerd. Toch zit juist in verzorgingsproducten een keur aan stoffen die kunnen leiden tot allergische reacties of andere gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Lees meer »

‘Duurzaamheid kan ook in de praktijk’

Duurzaamheid is een actueel onderwerp. Ook voor pedicures. Wat is allemaal mogelijk in een pedicurepraktijk? En hoe ga je er mee aan de slag? Tineke Oosterkamp van Pedicure Studio 10 in Assen vertelt hoe zij en haar collega’s het hebben aangepakt. Ook José van der Klauw van MVO Nederland geeft haar visie op duurzaam ondernemen. Lees meer »

‘Pedicures zien afval als bijzaak’

Afval scheiden is in het gemiddelde huishouden inmiddels goed doorgedrongen, maar hoe staat het in de pedicurepraktijk? Is het haalbaar om al het afval te scheiden en hoe doe je dat? Experts en pedicures geven hun visie. Lees meer »

Waar ligt de grens bij ’t krijgen van cadeaus?

Als je als (medisch) pedicure je werk goed doet, heb je tevreden klanten. Vaak zijn ze ook dankbaar. Soms uiten ze dat met een enorme fooi of een cadeau. Moet je dat aannemen? Is er een ethische grens? En zo ja, waar ligt die? Veel pedicures vinden het lastig om hier mee om te gaan. Lees meer »

Wisseling van de wacht bij ProVoet

Elf jaar lang was hij directeur van ProVoet, maar onlangs ging hij met pensioen. Daarom droeg Cas van de Groes het stokje half september over aan zijn opvolger Ron Verschuren. Tijd om met beide heren in gesprek te gaan. Om terug te blikken, kennis te
maken met de nieuwe directeur en om vooruit te kijken. Lees meer »

Gedragsverandering door motiverende gespreksvoering

Sommige voetproblemen zijn alleen structureel op te lossen als de cliënt bereid is tot gedragsverandering. Bijvoorbeeld er zijn problemen door het dragen van verkeerd schoeisel, maar de cliënt neemt het advies niet over. Motivational interviewing ofwel motiverende gespreksvoering is een gespreksmethodiek die professionals inzicht en handvatten geeft om de motivatie bij cliënten te vergroten en gedrag van cliënten te veranderen. Lees meer »

Diabetische voetzorg nieuwe stijl onder de loep

In 2015 werden bekostiging, rollen en procedures voor de diabetisch voetzorg gewijzigd. De podotherapeut werd hoofdondernemer voor de diabetisch voetzorg buiten de ketenzorg en pedicures werden onderaannemer. Dit bracht een hoop veranderingen met zich mee voor beide beroepsgroepen. Hoe staat het er, een jaar na de invoering, nu voor? Lees meer »