Praktijkvoering

Van stress naar burn-out

Een drukke praktijk combineren, met gezinsleven, sociale contacten, het leveren van mantelzorg. Het kan de nodige stress opleveren en als je niet op jezelf let ook tot een burn-out leiden. Maar je raakt niet van de een op de andere dag in een burn-out. Er gaan vaak jarenlang allerlei signalen aan vooraf, waarin zich steeds meer spanningsklachten opbouwen. Hoe ontstaat een burn-out en welke klachten kunnen zich voordoen? Lees meer »

Website laten maken. Trap niet in deze valkuilen

De wereld zit vol met opportunistische webdesigners, die lang niet altijd waar maken wat ze beloven. Soms bewust, omdat ze snel geld willen verdienen, maar ook omdat je misschien niet precies weet wat je wilt. Dat is funest voor een doelgerichte website. Weet op welke punten je moet letten. Lees meer »

Is jouw website klaar voor de Algemene Verordening gegevensbescherming?

Vanaf 25 mei 2018 zal de Autoriteit Persoonsgegevens  de Algemene Verordening Gegevensbescherming gaan handhaven. Wanneer je als bedrijf of organisatie persoonsgegevens van klanten en of van personeel verzamelt, moet je vanaf dan kunnen aantonen dat je daarvoor alle passende veiligheidsmaatregelen hebt genomen tegen privacyschending. Een beveiligde website hoort daar ook bij. Lees meer »

Giftige stoffen in de praktijk: wees alert op gezondheidsrisico’s

Als u giftige stoffen in de pedicurepraktijk moet aanwijzen, zult u misschien eerder denken aan ontsmettingsmiddelen als alcohol en ethanol in plaats van de verzorgende crèmes waar dagelijks mee wordt gesmeerd. Toch zit juist in verzorgingsproducten een keur aan stoffen die kunnen leiden tot allergische reacties of andere gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Lees meer »

‘Duurzaamheid kan ook in de praktijk’

Duurzaamheid is een actueel onderwerp. Ook voor pedicures. Wat is allemaal mogelijk in een pedicurepraktijk? En hoe ga je er mee aan de slag? Tineke Oosterkamp van Pedicure Studio 10 in Assen vertelt hoe zij en haar collega’s het hebben aangepakt. Ook José van der Klauw van MVO Nederland geeft haar visie op duurzaam ondernemen. Lees meer »

‘Pedicures zien afval als bijzaak’

Afval scheiden is in het gemiddelde huishouden inmiddels goed doorgedrongen, maar hoe staat het in de pedicurepraktijk? Is het haalbaar om al het afval te scheiden en hoe doe je dat? Experts en pedicures geven hun visie. Lees meer »

Waar ligt de grens bij ’t krijgen van cadeaus?

Als je als (medisch) pedicure je werk goed doet, heb je tevreden klanten. Vaak zijn ze ook dankbaar. Soms uiten ze dat met een enorme fooi of een cadeau. Moet je dat aannemen? Is er een ethische grens? En zo ja, waar ligt die? Veel pedicures vinden het lastig om hier mee om te gaan. Lees meer »

Branchecode en WIP aan revisie toe

De afgelopen jaren is het werkgebied van de pedicure veranderd. Pedicures worden steeds professioneler en krijgen steeds meer specialisaties. De inrichting voor de praktijk verandert mee, net als het aanbod van apparatuur en middelen. De Code van het voetverzorgingsbedrijf en de WIP-richtlijn Infectiepreventie bij voetzorg zijn echter niet mee veranderd. Actualisatie hiervan is gewenst. Lees meer »

‘Geen extra risico op MRSA’

MRSA is de afkorting van de bacterie Meticilline-resistente Staphylococcus aureus. De Staphylococcus aureus is een bacterie die bij mensen op de huid voorkomt. In de loop der jaren is de bacterie resistent geworden voor veel antibiotica. Meticilline is zo’n antibioticum. Het is verwant aan penicilline en daarvan afgeleide antibiotica. MRSA is dus de resistente vorm van Staphylococcus aureus. Lees meer »

Ondernemen: Telefoondiensten voorkomen ergernis

U bent een cliënt aan het behandelen en hoort uw telefoon gaan. U laat hem gaan; u heeft immers uw voicemail ingesteld. Grote kans dat uw vaste klanten die de voicemail moeten inspreken dat niet prettig vinden én dat potentieel nieuwe cliënten naar een concurrent gaan. Veel mensen willen graag persoonlijk contact en haken af als ze een bericht moeten inspreken. Lees meer »