Podopost magazine nr. 3, 2022

    Muriël Landzaat van Praktijk Van Eeghen ‘Geloof in jezelf en je kwaliteit en hang daar een prijskaartje aan’ | Omgaan met oudere en geriatrische voeten | Welk advies kun je geven over sloffen en pantoffels? | Hoe zien klanten ‘goede service’? | Juridisch loket: AVG deel 2 | VTV exposantenoverzicht

    27ste editie van Vakbeurs Totale Voetverzorging

    De Vakbeurs Totale Voetverzorging (VTV) op zaterdag 9 en zondag 10 april in Expo Houten bundelt het aanbod van ruim 50 exposanten. Bezoekers worden dat weekend overladen met informatie over talloze producten en diensten. Kennis die belangrijk is om tot een weloverwogen aanschaf te komen.

    Casus: De geriatrische voet

    Mevrouw Keijzers¹ (84) heeft reumatoïde artritis. Toenemende standsveranderingen en rigiditeit van de voeten zijn daarvan het gevolg. Daarnaast is er sprake van hart- en vaatklachten en eczeem. Haar huid is uiterst dun en kwetsbaar. Aangezien haar leeftijd mede debet is aan de voetproblemen, kunnen we spreken over geriatrische voeten. Medisch pedicure Elle Michiels demonstreert hoe ze de gevoelige voeten van haar cliënt verzorgt.

    Schoenadvies: De voors en tegens van huisschoenen

    Stylisten hebben er vaak een uitgesproken negatieve mening over: het dragen van huisschoenen is een 'no-go'. Toch staan bij veel mensen huisschoenen - zoals pantoffels of sloffen - in de kast. Vooral in de wintermaanden kan het prettig zijn om de voeten op deze manier behaaglijk warm te houden. Sinds de eerste lockdown hebben veel thuiswerkers ervoor gekozen om huisschoenen te dragen. Als pedicure kun je een rol spelen bij het adviseren van de meest geschikte modellen.

    Op bezoek: ‘Geloof in jezelf en je kwaliteit en hang daar een prijskaartje aan’

    Topsporters, BN'ers en ook relatief veel mensen met kanker. In haar praktijk vlakbij het Amsterdamse Vondelpark behandelt Muriël Landzaat een andere categorie cliënten dan de meeste pedicures. Dat betekent dat ze makkelijker een hoger tarief kan vragen.

    Verdieping: Hoe zien klanten ‘goede’ service?

    Als pedicure heb je een onderneming. Daarin gaat het behalve om vakmanschap ook om servicegerichtheid en klantvriendelijk zijn. Je wilt in dat opzicht toch zo goed mogelijk aangeschreven staan. Hoe kun je als pedicure een zo hoog mogelijke service bieden aan klanten? En wat moet je weten over hoe klanten (goede) service zien? Wat schrijven psychologen daarover op internet?

    Column Selena: Invloed en betrokkenheid

    Selena Doeswijk - van Es werkte na haar rechtenstudie jarenlang in de financieel-juridische sector. Inmiddels is ze alweer een aantal jaar medisch pedicure in haar eigen praktijk en voormalig docent aan een pedicureopleiding. Selena schijnt in deze column haar licht op ondernemerszaken.

    Kennistoets: Omgaan met oudere en geriatrische voeten

    Als we ouder worden, verandert er van alles in ons lichaam. Er is sprake van degeneratie op verschillende niveaus: in de cellen, de organen, in het hele organisme. Ouder worden is een natuurlijk proces dat hoort bij het menselijk leven, maar het risico op complicaties is wel groter.

    Pdf Podopost nr. 3, april 2022

    Hieronder kun je Podopost nr. 3-2022 lezen als doorbladerbare pdf. Wil je liever de online artikelen als losse artikelen lezen dan kan dat natuurlijk ook. Om onderstaande pdf te kunnen bekijken, moet je ingelogd zijn met een Podopost abonnement.

    Column Iris: Prinses Ik weet ’t niet

    Iris is ambulant medisch pedicure oncologie & sportpedicure en werkt daarnaast 1 dag in de week in een praktijk. Zij neemt ons mee in haar belevingen in de pedicurewereld, soms met een kwinkslag, soms met een kritische blik.

    Juridisch loket: Verantwoordelijkheid rondom privacy

    In Podopost nr. 9 behandelde mijn collega Anne van Glabbeek (Omnius Juristen) bijzondere persoonsgegevens. In dat artikel ging zij in op: wat zijn persoonsgegevens, verantwoordelijkheden, rechten van betrokkenen et cetera. Deze keer wordt per kop nader ingegaan op de overige verantwoordelijken, zoals beschreven in het vorige artikel.

    Voetenwerk, april 2022

    In het Voetenwerk van april gaat ProVoet in op de week van de pedicure van 16 t/m 22 mei en de ProVoet Regiodagen. Leden vertellen over de voor- en nadelen van ambulant werken, en wat zegt het bedrijfshandboek over persoonlijke hygiëne? Om onderstaande pdf te kunnen bekijken, moet je ingelogd zijn met een Podopost abonnement.

    Voorwoord: Klachten: geen vanaf-leeftijd

    Ik vind het altijd een beetje raar klinken om te spreken over de diabetische, reumatische of geriatrische voet. Net alsof die voet te scheiden is van de persoon die eraan vastzit. En dat is natuurlijk nooit het geval - los van of je nu te maken hebt met 'een gezonde voet' of 'een risicovoet'.

    Lezers schrijven: Waarom aandacht voor verwijderen hyperkeratose?

    Henny Janssen las de casus over hyperkeratose in Podopost nr. 1 (januari 2022) en plaatste daarbij wat kanttekeningen.

    Ondernemen: ‘We hebben kostbaar goud in handen’

    We kennen allemaal de cliënt in de behandelstoel die ons zijn zorgen toevertrouwt. Vaak denken we: 'die persoon zou eigenlijk hulp nodig hebben?' Maar het ontbreekt ons aan de tools om de cliënt op professionele wijze een stap op weg te helpen. Het concept van Positieve Gezondheid zou zomaar eens dé oplossing kunnen zijn om dat kostbare goud te verzilveren.