Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Bijna een derde Nederlanders bezoekt pedicure

Webredactie

Van de Nederlanders van 20 jaar of ouder bezoekt 29 procent wel eens een pedicure(praktijk) in een kalenderjaar. Ruim de helft van de bezoekers gaat vanwege medische redenen. Een kwart van de consumenten gaat naar de pedicure als ‘verwenmoment’ vindt. Dat blijkt uit cijfers van Marktdata.nl.

 

Vooral vrouwen gaan naar de pedicure. Een op de drie vrouwen (33 procent) laat zich behandelen. van de mannen gaat slechts 22 procent. Ook leeftijd speelt een rol: hoe ouder, hoe groter de kans dat men een pedicure bezoekt. Van de mensen tussen de 20 en 30 jaar bezoekt slechts 13 procent een pedicure. Onder de mensen van 65 jaar of ouder maakt 41 procent gebruik van de diensten van een pedicure.

Medische redenen

Ruim de helft van de pedicure-bezoekers gaat vanwege medische redenen. Een kwart van de cliënten laat zich behandelen omdat het een ‘verwenmoment’ is. Acht procent van de bezoekers gaat vanwege cosmetische redenen. Andere redenen zijn vaak van (licht) medische aard, zoals diabetes, kalknagels, veel eelt en likdoorns.

Gender en leeftijd

Tussen mannen en vrouwen bestaan grote verschillen in het motief om naar een pedicure te gaan. Het zijn met name vrouwen die het een prettig verwenmoment vinden. Mannen laten zich relatief vaak behandelen door een pedicure vanwege medische redenen. Met betrekking tot de verschillende leeftijdscategorieën worden medische redenen, zoals te verwachten is, relatief vaker genoemd naarmate men ouder is. Voor 64 procent van de mensen van 65 jaar of ouder vormt dit het hoofdmotief. Het uiterlijk wordt relatief vaak door de jongere generatie genoemd als hoofdmotief.

Daarnaast gaan mensen met een bovenmodaal inkomen vaker naar een pedicure dan mensen met een benedenmodaal inkomen. Leeftijd en inkomen bepalen ook hoe vaak men naar de pedicure gaat: hoe ouder en/of hoger het inkomen, hoe meer pedicure-bezoek.

Mond-tot-mondreclame

Uit het onderzoek blijkt verder dat mond-tot-mondreclame belangrijk is bij de keuze van een pedicure: een derde van de cliënten kent de pedicure persoonlijk, 22 procent komt via mond-to-mondreclame. 13 procent van de bezoekers wordt doorverwezen door een arts of specialist. Ten slotte blijkt dat het grootste deel van de omzet, 98 procent, komt van cliënten uit dezelfde provincie als de pedicure en 84 procent van de omzet komt van cliënten uit dezelfde gemeente.

Bron: https://www.marktdata.nl/rapporten/Marketingrapport-Pedicures-2016