Home 2017

Laatste artikelen

Medische voetzorg

Te vaak diabetische voetulcera gemist – Waar ligt de oorzaak van de vertraging in de behandeling?

In 2015 zijn vanwege de NZa-beleidsregel over vergoedingen alle patiënten met diabetes mellitus en voetproblemen in de eerste lijn gescreend op voetcomplicaties. In geval van een Sims 1, 2 of 3 klasse met een zorgprofiel 2,3 of 4 wordt de patiënt verwezen naar de podotherapeut, die dan casemanager is. Deze bepaalt dan het individuele behandelplan en verwijst zo nodig naar de medisch pedicure. Wat opvalt, is dat er regelmatig sprake is van onderbehandeling van ulcera en gemiste ulcera.

Casus: Cliënt had twee grote open wonden – Hoe gaat het drie jaar later met cliënt?

Een kleine drukplek op de malleolus lateralis rechts resulteerde drie jaar geleden bij Jaap Sietzema, een 83-jarige man, uiteindelijk tot twee grote open wonden. Maar na deze casus uit Podopost 4 in 2014 was de cliënt nog niet van zijn problemen af, vertelt medisch pedicure Hettie Klootwijk. Ze vertelt hoe het verder is gegaan met de voeten van cliënt.

Waar ligt de grens bij ’t krijgen van cadeaus?

Als je als (medisch) pedicure je werk goed doet, heb je tevreden klanten. Vaak zijn ze ook dankbaar. Soms uiten ze dat met een enorme fooi of een cadeau. Moet je dat aannemen? Is er een ethische grens? En zo ja, waar ligt die? Veel pedicures vinden het lastig om hier mee om te gaan.

Op ’n voetstuk: Kapster Linda Theebe – Mazzel met makkelijke voeten

Linda Theebe, eigenaar van Linda Combi Hair, houdt van mode. “Schoenen moeten lekker zitten én er leuk uitzien. De ene dag draag ik gympjes, de andere dag lekkere, makkelijke schoenen. Maar ik draag ook laarzen met een blokhak van 6 cm. Zomers, als het echt warm is, heb ik gewoon slippers aan.”

Voorwoord: Hygiëne

Voor de pedicurebranche hebben de invoering van de Code van het Voetverzorgingsbedrijf in 1997 en in 2011 ook de WIP-richtlijn Infectiepreventie bij voetzorg in de tweede lijn veel aandacht besteed aan hygiëne. Het is gebruikelijk dat bestaande richtlijnen om de zoveel jaar opnieuw worden beoordeeld op hun actualiteit en waar nodig worden aangepast. Dat is in het verleden ook gebeurd met de Code en met de WIP-richtlijn. Maar sinds de Code voor het Voetverzorgingsbedrijf online staat, onder de noemer Branchecode voor de Pedicure, lijkt het of de code minder makkelijk geraadpleegd wordt.

Op bezoek bij Marie en Buib Vreeken: ‘Ons uitgangspunt is goed, beter, best’

In 25 jaar tijd groeit de praktijk van Marie en Huib Vreeken in Alblasserdam uit tot een multidisciplinair bedrijf met tien medewerkers. “Toen wij begonnen, constateerden wij al snel dat voetklachten vaak niet op zichzelf staan”, vertelt Marie. “Vandaar dat wij zijn gaan zoeken naar meer kennis over oorzaak, gevolg en behandelmogelijkheden van voetgerelateerde klachten.”

Comfortschoenen steeds hipper

Een schoen die speciaal op maat is gemaakt, dat zou voor zowel mensen met makkelijke als mensen met wat moeilijkere voeten ideaal zijn. Helaas is dat slechts voor een enkeling weggelegd. Los van de hoge kosten zijn er nog maar weinig schoenmakers die voor iedere individuele klant leesten maken en op basis daarvan de schoenen vervaardigen. Gelukkig zijn er wel steeds meer schoenleveranciers die rekening houden met het feit dat iedere voet uniek is.

Column Bernadet: Alsjeblieft, voor jou!

“Hier, alsjeblieft, voor jou!”, zegt Janet Houten. terwijl ze me stralend een kistje in de armen drukt.

Marijke van der Vloed is al ruim 40 jaar pedicure ‘Stoppen? Ik moet er niet aan denken’

Podopost bestaat 30 jaar en blikt met een echte ‘oude rot in het vak’ terug op de afgelopen jaren. Pedicure en voetreflextherapeut Marijke van der Vloed heeft heel wat zien veranderen sinds ze 42 jaar geleden begon. Maar wat 100 procent onveranderd is gebleven, is haar liefde voor het vak. “Ik vind het nog steeds even geweldig als de dag dat ik begon.” Marijke’s motto is Vloed doet voeten goed.

Casus: Fervent sporter met nagelproblemen en voorvoetklachten

Rinske de Graaf (37) is een fanatieke hardloopster. Ook volgt ze wekelijks bootcamptrainingen. Voorvoetklachten en pijnlijk ingroeiende nagels verknoeien haar plezier in sporten de laatste maanden. Medisch pedicure sport Igna Breedeveld spoort de oorzaken van deze klachten op, pakt de ingroeiende nagels aan en adviseert cliënt hoe ze deze klachten zoveel mogelijk kan voorkomen.