Podopost magazine nr. 1, 2018

    In de eerste Podopost van het nieuwe jaar: staat samenwerking in de diabetische voetzorg centraal – kijken we naar de consequenties van de Algemene verordening gegevensbescherming – sommen we de voorwaarden voor een succesvolle website op – besluit Tineke in haar column om toch maar weer eens de pedicuregroep in haar omgeving nieuw leven in te blazen – moet Johan Toonstra de cliënt van een pedicure toch overtuigen om een oraal antimycosemiddel te slikken.

    Algemene verordening gegevensbescherming: Wacht niet met maatregelen nemen tot het te laat is

    In mei 2016 is de Algemene verordening gegevensbescherming in werking getreden. Bedrijven en instellingen hebben tot 25 mei 2018 de tijd om zich op deze wet voor te bereiden. Vanaf dan kunnen ze worden aangesproken en beboet op het niet naleven van de wet. Wat houdt deze AVG in, wat moet je als pedicure doen en waarom is gegevensbescherming van belang.

    Column Bernadet: YOLO!

    Bernadet is pedicure. Zij deelt haar praktijkervaringen – met een kwinkslag en in de overtreffende trap – middels deze column in Podopost en een blog in de nieuwsbrief. Daarbij ventileert zij haar ongezouten visie op zaken binnen de pedicurewereld.

    Casus: Voetverzorging bij palmoplantaire keratodermie

    Lizette van Bodegraven (54) krijgt dik en hard hyperkeratose met daarin pijnlijke, diepe en gapende kloven onder beide voeten. Ten einde raad bezoekt ze medisch pedicure Igna Breedeveld. Uiteindelijk blijkt er sprake van palmoplantaire keratodermie. Igna vertelt over haar zoektocht naar de juiste aanpak van het eilanden-eelt tussen de kloven. Ze demonstreert haar snijtechniek bij deze hyperkeratose.

    Column Tineke: Ketenzorg

    Tineke de Beer is eigenaar van Voetverzorging Tineke de Beer in Nieuwegein met zes pedicures in dienst. Ze is docent en bestuurslid van ProCERT

    Doorverwijzen, hoe doe je dat eigenlijk?: Het kan handig zijn een gestandaardiseerde doorverwijzing te maken

    Er komt soms een moment in de behandeling dat je aan de grenzen van je mogelijkheden zit. Je gaat de cliënt doorverwijzen naar een andere discipline binnen de zorg. Maar hoe pak je dat precies aan? Wat hoort wel en wat hoort niet thuis in een professionele doorverwijzing? En niet onbelangrijk, hoe ziet de deskundige waar naar doorverwezen wordt een verwijzing graag.

    Er glinstert iets onder het eelt…

    Toen mijn Surinaamse cliënt (43) een paar jaar geleden voor het eerst bij mij kwam, had hij sterk verwaarloosde voeten. Als hij nu komt, is het nog steeds een hele klus om binnen 45 minuten het eelt te verwijderen. Het eelt groeit als kool, terwijl cliënt weinig loopt. Onlangs ontstond er een vreemde bobbel op de voetrug, schrijft pedicure José.

    Hoe verloopt de samenwerking in de diabetische voetzorg?

    Medisch pedicures en pedicures met een aantekening DV die participeren in de diabetische voetzorg, werken samen met partners uit de DM-ketenzorg. Sinds 2015, het jaar waarin de podotherapeut werd aangesteld als hoofdaannemer voor de diabetische voetzorg buiten de ketenzorg, hebben pedicures ook nadrukkelijker met de podotherapeut contact. Hoe verloopt die samenwerking nu. Podopost benaderde pedicures uit verschillende regio’s.

    Op bezoek: Jannie van Ravenswaaij, pedicure in Wageningen ‘Dit is dus niet mijn hobby!’

    “Als pedicure werkte ik 40 uur per week, ik heb flink geïnvesteerd in mijn opleiding, bedrijfsruimte en apparatuur en nog dachten sommige mensen dat ik dit erbij deed. Pas toen ik mijn pand liet voorzien van een volledige glazen pui, werd ik voor vol aangezien. Ik weet dat ook de uitstraling telt. Maar dat het zo’n verschil zou maken, had ik niet verwacht.”

    Op ’n voetstuk: Gerard van Willigenburg, aannemer met eigen bedrijf

    Werken in de bouw is lichamelijk zwaar. Veel bouwvakkers hebben dan ook lichamelijke klachten. “Ik houd rekening met mijn lichaam voor zover dat kan”, vertelt Gerard van Wiligenburg (47), eigenaar van Aannemersbedrijf van Willigenburg. “Grote graafklussen besteed ik tegenwoordig uit aan een grondwerker. Maar voor de rest is het een kwestie van doorbijten.”

    Voorwoord: Podopost samen online

    In de eerste plaats hoop ik dat iedereen een goede start in het nieuwe jaar heeft kunnen maken. Waarschijnlijk heb je net als Podopost ook plannen gemaakt voor 2018.

    Voorwaarden voor een succesvolle website

    Meer klanten werven, online reserveren en altijd bereikbaar zijn. Dit zijn slechts drie redenen waarom de pedicure niet zonder website kan. Toch heeft niet iedere pedicure een website of de site leidt een slapend bestaan. Een website lanceren is het begin, maar als er geen bezoekers komen, heb je er weinig aan. Daarom 7 eisen waaraan een succesvolle website voldoet en praktische tips om het rendement van jouw site te verhogen.

    Vraag & Antwoord: Welke schimmel is dit?

    Een pedicure schrijft Podopost: ‘We zijn ten einde raad. Er komt nu al een tijdje een jong meisje van 13 jaar oud in mijn praktijk. Zij heeft schimmelnagels gekregen tijdens het zwemmen op haar school.