Podopost magazine nr. 2, 2019

    Podopost nr. 2 staat in het teken van schoenen. We bezoeken orthopedisch schoenmaker Santulli in Amsterdam. Dit familiebedrijf maakt ware kunstwerkjes van de (semi-)orthopedische schoenen die zij in opdracht maken. Met de casus zoomen we in op voetverzorging bij diabetische voet. Ook aandacht voor van elkaar leren door het opzetten van een intervisiegroep. Verder aandacht voor hoe je signaleert of een cliënt gebukt gaat onder huiselijk geweld.

    ‘Als een klant paars leer met witte stippen wil, dan kan dat’

    Lomp en zwaar. Dat is de associatie die veel cliënten uit de pedicurepraktijk hebben bij orthopedische schoenen. Zo niet de klanten bij Santulli Orthopedie. Zij komen van heinde en verre om hun orthopedische schoenen te laten ontwerpen door eigenaar Claudio Santulli. “Ik vind het leuk als klanten op straat de vraag krijgen ‘Hé, waar heb je die mooie schoenen gekocht.’”

    Voorwoord: De branche in 1956

    Medisch pedicure Rennie Dijkstra ontving onlangs van een cliënt een bijzonder cadeautje. Een exemplaar van het Nederlands Tijdschrift voor Voetverzorging uit november 1956, een uitgave gelieerd aan het Orgaan van de Nederlandse Vereniging voor Voetverzorging, opgericht in 1933. Rennie Dijkstra stuurde een kopie van het tijdschrift naar de redactie van Podopost.

    De nieuwste modetrends ‘in the picture’

    Makers van comfortschoenen spelen steeds beter in op seizoensgebonden modetrends. Voor pedicures is het handig om te weten welke collecties comfortschoenen de leveranciers komende seizoenen aanbieden, zodat zij cliënten een passend schoenadvies kunnen geven. Een vooruitblik naar verschillende merken comfortschoenen voor lente en zomer.

    Logo_Podopost

    Column Bernadet: Een koekje van…

    In mijn vorige column kaartte ik het probleem van de telefoonterreur door gehaaide bedrijven aan. Ik schreef dat het Bel-me-niet Register alleen bedoeld is voor particulieren, niet voor bedrijven. Dat blijkt niet helemaal te kloppen. Mijn excuses voor het onbedoeld verspreiden van dit nepnieuws. Ik had zeker een seniorenmomentje. Hoe zit het dan wel?

    ‘Ik was meteen tevreden over de ruimte en de hygiëne’

    Hoe krijg en houd je klanten in de praktijk? Wat vinden zij belangrijk en wat zijn afknappers? Podopost vraagt willekeurige cliënten naar de reden van hun keuze voor een bepaalde praktijk. Ditmaal Monique Kemperman uit Leiden. “Als de praktijkruimte te klein is, voel ik me opgesloten. Dan wil ik weg.”

    ‘Ken je grenzen en verwijs op tijd door’

    Eén ding wist Bep van Oosterhout zeker toen ze begon als pedicure: ze zou nooit met collega’s in één praktijk samenwerken of mensen in dienst nemen. Uiteindelijk liep het toch anders. Bep werkt in haar 2 praktijken met een zzp-collega en een pedicure in loondienst. En de samenwerking bevalt uitstekend; ze leren veel van elkaar en onderhouden veel contact.

    Kijken naar jezelf om (nog) beter te functioneren

    Wat doe je als je voor een behandeling thuiskomt bij een alleenstaande die zichzelf heeft bevuild en er is verder niemand die kan helpen met verschonen? En hoe ga je om met zaken zoals prijsverhogingen en de AVG? Bespreek het met collega-pedicures tijdens intervisie, want daar wordt iedereen wijzer van.

    Leren van elkaars expertise

    Samenwerken, elkaar versterken en de klant een totaalplaatje bieden. Dat was het idee van de Zwolse ondernemer Roel Walgien toen hij Steunenberg Schoenen overnam, een schoenenspeciaalzaak in Holten. Inmiddels heeft hij ervoor gezorgd dat hij alle specialisten onder hetzelfde dak als zijn schoenenspeciaalzaak heeft; de pedicure, de podotherapeut én de orthopedisch schoenmaker.

    Column Tineke: Liefdadigheid geeft goed gevoel

    “Soms zijn er van die liefdadigheidsprojecten in je woonplaats waar je als bedrijf of persoon eigenlijk wel aan mee wilt doen. Vaak is het een project dat je in eerste instantie financieel niets opbrengt. Het kost je vaak veel tijd en dus geld. Voor kleine ondernemers is dat best lastig, vooral als je sowieso al 40 uur of meer per week moet werken om voldoende omzet te halen en te kunnen leven van de opbrengst. Best een lastig dilemma dan.

    ©-KatarzynaBialasiewicz_Getty-Images_iStock.jpg

    Oncologische voetzorg nader bekeken

    In Podopost nr. 1 besteedden we in de casus aandacht aan oncologische voetverzorging. De redactie werd erop gewezen dat deze casus op sommige punten onduidelijk is en enkele onvolkomenheden bevat. Daarom hebben we Karlien Bongers gevraagd om in onderstaand artikel dieper in te gaan op de oncologische voetzorg.

    ‘Soms is de pedicure de enige die de cliënt nog vertrouwt’

    Het aantal meldingen van ouderenmishandeling stijgt al jaren. Sinds dit jaar is de meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling aangescherpt. Welke rol heb je als pedicure bij het melden? Op welke signalen kun je letten, en wat kan je doen als je je geen raad weet met een niet-pluisgevoel?

    Verzorging van voeten die met henna zijn behandeld

    In onze praktijk komen regelmatig vrouwen voor een (medisch) pedicurebehandeling met voeten die behandeld zijn met henna. Versieringen met henna hebben per land of per bevolkingsgroep eigen betekenissen. Op de voetzolen zorgt henna voor een diepbruine kleur. Dat maakt het lastiger om te zien hoe ver je het eelt kunt verwijderen. Goed palperen is daarom belangrijk, zodat tijdens het eelt snijden geen wondjes ontstaan.

    Voetenwerk, maart 2019

    Voetverzorging ondanks krappe schoenen

    Mevrouw Hendrix (85) heeft risicovoeten als gevolg van diabetes mellitus en arthrosis deformans. Slecht passende schoenen leiden tot drukplekjes en wondjes aan de voeten. Cliënte bezoekt de medisch pedicure sporadisch. De oproepen van de podotherapeut voor de jaarlijkse screening belt ze vaak af. De medisch pedicure en de podotherapeut proberen cliënte te motiveren om haar voeten frequenter te laten controleren en verzorgen. De realiteit is weerbarstig.