Podopost magazine nr. 3, 2017

    In deze Podopost wordt extra aandacht besteed aan de Vakbeurs Totale Voetverzorging op 22 en 23 april in Houten. Bernadet heeft een bel-niet-aan-sticker naast haar deurbel geplakt en de redactie blikt terug op casussen uit het verleden. Hoe gaat het nu met de patiënt?

    20 jaar Rocas – Van groothandel naar opleidingsinstituut

    Niet alleen Podopost viert dit jaar een jubileum, ook enkele groothandels vieren dit jaar een jubileum, bijvoorbeeld Rocas. Directeur Inge Jagt blikt terug op 20 jaar bedrijfsgeschiedenis. Ze is gestart met een kleine showroom voor behandelstoelen, maar inmiddels is het bedrijf op diverse locaties gesetteld en is het uitgegroeid tot een pedicure groothandel annex opleidingsinstituut.

    Casus: Cliënt had twee grote open wonden – Hoe gaat het drie jaar later met cliënt?

    Een kleine drukplek op de malleolus lateralis rechts resulteerde drie jaar geleden bij Jaap Sietzema, een 83-jarige man, uiteindelijk tot twee grote open wonden. Maar na deze casus uit Podopost 4 in 2014 was de cliënt nog niet van zijn problemen af, vertelt medisch pedicure Hettie Klootwijk. Ze vertelt hoe het verder is gegaan met de voeten van cliënt.

    Column Bernadet: Bel-(me)-niet-(aan)!

    “Tot een paar jaar geleden werd ik zowat dagelijks telefonisch benaderd door allerhande bedrijven en instanties die mij iets onduidelijks wilden verkopen, mij een lidmaatschap wilden aansmeren of mij donateur wilden maken van het zoveelste goede doel. Nu neem ik tijdens het pedicuren de telefoon niet op. Daarvoor heb ik een antwoordapparaat. Maar die organisaties zijn doorbijtertjes.

    Column Tineke: Samenwerken

    “Soms word ik gebeld door collega’s die ondernemersvragen hebben. Zo was er laatst een collega die vroeg hoe ze haar praktijk voor een deel kon verhuren en hoeveel huur ze dan moest vragen?

    De diverse soorten voetenscans – Welke apparatuur gebruikt de podotherapeut

    Pedicures verwijzen regelmatig cliënten door naar podotherapeuten. Ook pedicure Tineke de Beer heeft een aantal cliënten die onder behandeling zijn bij de podotherapeut. “Cliënten vertellen me dan dat ze bij de podotherapeut op een apparaat hebben gestaan, maar ik heb vaak geen idee wat voor apparaat dat was”, vertelt Tineke. Podotherapeut Monique Gouw van RondOm Podotherapeuten geeft uitleg over diverse voetenscans die ze gebruikt bij diagnosestelling en behandeling.

    Lezers schrijven

    In deze rubriek Lezers schrijven plaatsen wij ingezonden brieven (reacties, vragen) van lezers van Podopost. De redactie behoudt zich het recht voor om brieven in te korten. Geplaatste brieven geven niet per definitie de mening van de redactie weer.

    Op ’n voetstuk: Kapster Linda Theebe – Mazzel met makkelijke voeten

    Linda Theebe, eigenaar van Linda Combi Hair, houdt van mode. “Schoenen moeten lekker zitten én er leuk uitzien. De ene dag draag ik gympjes, de andere dag lekkere, makkelijke schoenen. Maar ik draag ook laarzen met een blokhak van 6 cm. Zomers, als het echt warm is, heb ik gewoon slippers aan.”

    Pedicuren in de penitentiaire inrichting: Veiligheid staat boven hygiëne

    Medisch pedicure Corine Luijendijk werkt regelmatig in penitentiaire inrichting Zuyderbos in Heerhugowaard om de voeten van gedetineerden met diabetes te verzorgen. Ook werkt ze in een woonunit van Esdégé-Reigersdaal aan de voeten van cliënten met een verstandelijke beperking. Corine, die in de eigen praktijk ook oncologische en reguliere cliënten behandelt, houdt van afwisseling.

    Voorwoord: VTV

    Voor het eerst dit jaar zal de Vakbeurs Totale Voetverzorging in Expo Houten worden gehouden, centraal gelegen en vlakbij Utrecht. Zoals u van Podopost gewend bent, maken we ook nu weer een beursnummer met daarin een overzicht van alle standhouders met hun standnummer en hun beursnieuws. Zo kunt u zich thuis onder het genot van een kopje koffie of thee in alle rust voorbereiden op een bezoek aan de beurs.

    Te vaak diabetische voetulcera gemist – Waar ligt de oorzaak van de vertraging in de behandeling?

    In 2015 zijn vanwege de NZa-beleidsregel over vergoedingen alle patiënten met diabetes mellitus en voetproblemen in de eerste lijn gescreend op voetcomplicaties. In geval van een Sims 1, 2 of 3 klasse met een zorgprofiel 2,3 of 4 wordt de patiënt verwezen naar de podotherapeut, die dan casemanager is. Deze bepaalt dan het individuele behandelplan en verwijst zo nodig naar de medisch pedicure. Wat opvalt, is dat er regelmatig sprake is van onderbehandeling van ulcera en gemiste ulcera.

    Uit de praktijk: ‘Steeds pijn aan de rechtervoet’

    Al enkele jaren komt de 91-jarige Mieke Huizen in mijn praktijk. Ze heeft geen heftige klachten, maar regelmatig verschijnt er een likdoorn onder het kopje van metatarsale 5 en in mindere mate ook onder het kopje van metatarsale 1. Eerst worden de wandelschoenen vervangen, maar nog is het probleem niet opgelost. Tot ik bij haar thuis kom...

    Waar ligt de grens bij ’t krijgen van cadeaus?

    Als je als (medisch) pedicure je werk goed doet, heb je tevreden klanten. Vaak zijn ze ook dankbaar. Soms uiten ze dat met een enorme fooi of een cadeau. Moet je dat aannemen? Is er een ethische grens? En zo ja, waar ligt die? Veel pedicures vinden het lastig om hier mee om te gaan.