Podopost magazine nr. 8, 2019

    In Podopost nr. 8  vind je alle info over de aanstaande VP. In de casus maakt de pedicure zich grote zorgen over de steeds veranderende voeten van de diabetespatiënt. Ondernemerscoach Thalita Smit laat je anders kijken naar veeleisende klanten. Verder lees je hoe kanker pedicures samen heeft gebracht en je leest de high lights voor pedicures van het International Symposium on the Diabetic foot. Uiteraard maak je ook weer kans op een mooie prijs bij het Podopost Samen Leren artikel.

    Voorwoord: Pedicures gezocht

    Als hoofdredacteur van Podopost herken ik heel erg wat Ron Verschuren in het ProVoet-katern van deze uitgave vertelt. Hij komt tijdens zijn werk veel medische pedicures tegen en pedicures met aantekening DV en/of RV, maar waar zijn de pedicures? Voor Podopost merk ik hetzelfde. Jaarlijks houden wij in september een klankbordbijeenkomst met abonnees. Daarin luisteren we onder meer naar hun mening over de informatieverstrekking via Podopost en de gebrachte onderwerpen van het afgelopen jaar. Wat is goed, wat kan beter? We luisteren naar ontwikkelingen waarmee de deelnemers geconfronteerd worden in het veld. En we onderzoeken gezamenlijk de wensen voor het komende jaar.

    ‘Gezelligheid en zakelijkheid gaan prima samen’

    Een volle werkweek, het zorgen voor tevreden klanten in haar gezellige praktijk en zakelijk genoeg om als pedicure kostwinner te kunnen zijn voor haar gezin. Medisch pedicure Dineke Roseboom houdt een hoop ballen in de lucht, maar daar heeft ze geen moeite mee. “Ik ben geneigd te zeggen: dat is toch normaal?”

    Column: Marketingtrucs

    Bernadet snijdt in deze column een gevoelig onderwerp aan in de pedicurebranche: marketingtrucs. Ze bekijkt onderzoek naar wat marktetingtrucs je praktijk opleveren

    Het laatste nieuws over de diabetische voet en wetenschap

    Van 22-25 mei vond in Den Haag het grootste congres over de diabetische voet in de wereld plaats. Ongeveer 1400 deelnemers uit bijna honderd landen hadden drieënhalve dag de tijd om alle recente kennis over de diabetische voet tot zich te nemen. Een deel van de verstrekte informatie bleek ook interessant of van belang te zijn voor pedicures.

    Het gaat om meer dan alleen voeten

    Dertien pedicures uit Hengelo zijn tijdens Samenloop voor Hoop in september 24 uur lang in touw geweest voor het goede doel, de kankerbestrijding. Ze hebben allen op hun eigen manier te maken (gehad) met de ziekte, ook binnen hun praktijk. “In de stoel komen soms heftige verhalen voorbij.”

    Podopost op de beurs

    Wat zijn de acties van Podopost/BSL tijdens de Vakbeurs Pedicure op zaterdag 26  en zondag 27 oktober: We komen met het nieuwe boek Voeten en reuma waarmee de pedicure weer volledig up-to-date is; Johan Toonstra houdt een Voeten en vaten-spreekuur op zaterdag; er is 20% korting op een groot deel van de boekencollectie en zo lang de voorraad strekt: Tony Chocolony chocoladerepen of Podopost Popsockets voor je mobiele telefoon. 

    Verzekeringen slurpen soms tijd

    “Afgelopen zomer ben ik vier maanden bezig geweest met mijn verzekeringen. Ik werd er moedeloos van. Wat was er aan de hand?

    logo Samen Leren

    ‘Goed om elkaar te leren kennen’

    De opleiding Medisch pedicure blijkt niet alleen voor pedicures interessant te zijn. Sinds deze zomer zijn er 28 registerpodologen opgeleid voor het branchediploma Medisch Pedicure. Zij volgden de speciaal voor hen ontwikkelde opleiding om specifieke pedicure-competenties, waaronder met name instrumentele behandelingen, onder de knie te krijgen. Daarmee versterken de registerpodologen hun rol in de voetzorg. Medisch pedicure/docente Diny Martens leidde al vier groepen op.

    Zorgelijke risicovoeten bij diabetes mellitus

    Meneer Zomers (49) heeft diabetes mellitus type 2. Vanaf maart 2017 geeft zijn rechtervoet problemen. De oorzaak daarvan wordt niet helemaal duidelijk. Juist als deze voet iets tot rust lijkt te komen, ontstaan er in april 2019 ongeveer dezelfde problemen bij de linkervoet. Wat is er aan de hand? Medisch pedicure Igna Breedeveld vertelt over haar bevindingen en demonstreert haar werkwijze.

    Goed omgaan met veeleisende klanten

    Een klagende of veeleisende klant is geen zeurpiet. Hoewel deze persoon vaak als lastig wordt gezien, zou je er eens anders naar kunnen kijken in het kader van klantgerichtheid. Als cliënten veeleisend zijn verdienen ze jouw kostbare aandacht. Wat kun jij leren van deze cliënt?

    ‘Het eerste bezoek was direct een verademing’

    Sylvia Schaffrath dacht dat pijn nou eenmaal bij een pedicurebehandeling hoorde. Jarenlang had ze last van ingroeiende teennagels en tegen ieder bezoek aan haar pedicure zag ze op. Totdat Sylvia zes jaar geleden noodgedwongen een andere pedicure bezocht. “Ik wist niet wat me overkwam. Voor het eerst voelde ik geen pijn.”

    Vakbeurs Pedicure: Voor elk wat wils!

    Nog een paar nachtjes slapen en dan is het weer zover; op zaterdag 26 en zondag 27 oktober vindt de 17e Vakbeurs Pedicure plaats in Expo Houten. Om de voorpret te vergroten, heeft Podopost alvast voor je op een rij gezet welke masterclasses, presentaties en standhouders je dit weekend kunt verwachten.