Sommige pedicures werken naast hun eigen praktijk ook als zzp’er in een zorginstelling, een enkeling zelfs in loondienst. Uit een peiling op de website van Podopost blijkt dat de pedicures niet tevreden zijn over de afspraken en de werkomstandigheden die ze met de instellingen hebben. De meeste pedicures geven daarom een 4 als rapportcijfer.
Ondanks dat lage cijfer zijn de pedicures wél tevreden over hoe belangrijk de instelling goede voetzorg voor de bewoners vindt: op een enkele onvoldoende na scoort dat een 7 of hoger, een schril contrast met de tevredenheid van de pedicures.
Uit de peiling blijkt verder dat de helft van de pedicures een vaste contactpersoon in de instelling heeft. Als er een vaste contactpersoon is, verloopt de communicatie over het algemeen naar wens. Opmerkingen die pedicures aan de zorginstelling doorgeven over hun cliënten worden meestal serieus door de instelling opgepakt, al is dat bij sommige pedicures sterk afhankelijk van het personeel dat op dat moment dienst heeft.
Minder tevreden zijn de pedicures over de manier waarop instellingen hen informeren over zaken die voor de pedicure van belang zijn om te weten. Zo’n 80 procent van de pedicures die op de peiling heeft gereageerd mag het tarief zelf bepalen. De voetzorg wordt overwegend op de kamer van de cliënt gegeven, maar er zijn ook instellingen die een aparte ruimte vrijmaken als de pedicure komt of zelfs een vaste aparte ruimte voor de voetzorg hebben. Meestal bekostigt de pedicure zelf de apparatuur en verbruikersartikelen voor de voetzorg. Ze neemt haar eigen spullen mee. Een enkele keer bekostigt de instelling de apparatuur en verbruikersartikelen.