Techniek uit gamingwereld helpt bij inschatten van valrisico

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

De Interactive Walkway lijkt zo simpel: een laboratorium, sensoren, een soort catwalk en een projector. Deze nieuwe techniek is veelbelovend om loopvaardigheid en valrisico van mensen met een beroerte en de ziekte van Parkinson in kaart te brengen.

Parkinson en beroerte

De Kinect-sensor van de Interactive Walkway werd ontwikkeld voor games, waarin het poppetje op het scherm precies jouw bewegingen nadoet. Maar al snel bleek de toepassing veelbelovender voor onderzoeksdoeleinden. Daarbij wordt de sensor gebruikt om de loopvaardigheid van mensen met een beroerte en mensen met de ziekte van Parkinson te bestuderen.

Patiëntvriendelijk

Daarvoor wordt op de vloer in het laboratorium een baan van 8 meter geprojecteerd. Tijdens het lopen van begin naar eind, projecteren de onderzoekers onverwachte obstakels of staptegels op de grond. Een systeem van sensoren langs de kant registreert precies hoe de loper daarop reageert. Het mooie daarbij is dat de Interactive Walkway relatief goedkoop, veilig en patiëntvriendelijk is. De obstakels zijn immers niet echt, dus kunnen patiënten er niet over struikelen. Ook hoeven de onderzoekers niets op het lichaam van de patiënt te plakken om de metingen te doen.

Loopanalyse

Testsessies met 30 mensen die een beroerte hadden gehad, 30 mensen met de ziekte van Parkinson en 30 gezonde proefpersonen wees uit dat de Interactive Walkway een waardevol instrument is voor het doen van loopanalyses. In het LUMC zijn er dan ook plannen om een analyse op de Interactive Walkway op te nemen in de zorg.

Bron: LUMC