Voetspieren versterken bij overbelastingsblessures is effectiever dan corrigerende loopschoenen aanschaffen

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
© tommaso79 / Getty Images / iStock

Een hardloper die regelmatig hardloopt en daarbij zijn voet overproneert, loopt risico op overbelastingblessures. Uit onderzoek aan het Departement Bewegingswetenschappen van de KU Leuven blijkt dat in dat geval de versterking van de voetspieren effectiever is dan het aanschaffen van corrigerende loopschoenen.

Overpronatie doet zich voor bij een op de vijf volwassenen. Bij een deel van de regelmatige lopers resulteert dit in overbelastingblessures aan de knie, scheenbeen en enkels. Om na te gaan waarom de ene hardloper wel en de andere hardloper geen klachten als gevolg van de overpronatie krijgt, onderzochten de onderzoekers 30 personen met overpronatie die minstens 15 km per week lopen. De helft onder hen kampte de afgelopen zes maanden met dergelijke blessures.

Kantelbeweging

“Wat opvalt is dat de blessurevrije lopers grotere voetspieren hebben waarmee ze de kantelbeweging van de voet beter onder controle kunnen houden en op die manier minder letsels oplopen”, zegt onderzoekster Benedicte Vanwanseele (KU Leuven). “Bij lopers met blessures is bovendien de voorvoet meer naar buiten gericht. De oorzaak van symptomen bij overpronatie is dus eerder gesitueerd in de voorvoet.”

De wetenschappers gaan nu uitzoeken hoe bij deze lopers de voetspieren versterkt kunnen worden. “Een interessante mogelijkheid is het gebruik van voorvoetzooltjes om de spieren te trainen”, aldus Vanwanseele. Corrigerende schoenen zijn niet aangewezen omdat ze vooral gericht zijn op de achtervoet. “Deze schoenen zorgen ervoor dat de voorvoetspieren minder getraind worden, terwijl uit ons onderzoek blijkt dat minder grote spieren aan de basis kunnen liggen van de blessures”.

Bron: Nieuwsblad.be