Zeeman maakt extreem dure sneaker uit nieuwsgierigheid

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Hybrid Z

Waarom zijn sommige sneakers zo duur? Om daarachter te komen is retailmerk Zeeman zelf 2 soorten sneakers gaan maken: één van € 200,- op de manier waarop dure merken dat doen en één eenvoudige sneaker van € 12,99, gemaakt op de Zeeman-manier. De extreem dure sneaker van € 200,- was online al binnen enkele uren uitverkocht.

‘Het zijn allebei goede sneakers’, zegt Zeeman zelf hierover in haar persbericht, ‘alleen het prijsverschil is enorm.’ Beide sneakersoorten zijn gemaakt in vergelijkbare fabrieken in China. In een kort filmpje op haar site over het productie- en marketingproces van beide sneakers legt Zeeman uit waar dat enorme prijsverschil precies in zit.

Limited edition en verleidelijke marketing

De dure sneaker, Hybrid Z genaamd (zie de foto hierboven), is gemaakt op de manier zoals bekende merken dat doen. De sneaker is slechts in een kleine oplage van 500 stuks verkrijgbaar om het exclusief te maken. Op verzoek van Zeeman hebben verschillende influencers meegewerkt aan de marketing- en social mediacampagne (onder wie Lizzy van der Ligt, Sanne Poeze en Yuki Kempees). De hoge prijs komt door de verleidelijke marketing, luxe verpakking in doos met extra Zeeman-sokken, de limited edition, distributiekosten voor lastminute levering en verkoop via raffle (online loting) en pop-up stores in Amsterdam en Antwerpen. Ook zit er een extreme winstmarge op (Zeeman geeft aan dat ze alles boven haar standaard winstmarge in dit geval aan het goede doel Save Our Sisters in India geeft).

Basic en zonder overbodige extra’s

De goedkope sneaker, Basic Z genaamd, heeft een eenvoudig ontwerp in het wit, zonder overbodige extra’s. Zeeman is van mening dat de schoen is gemaakt van goede materialen, met een zachte voering en comfortabel voetbed. De sneakers is geproduceerd in grote aantallen (20.000 paar), met een ruim van tevoren geplande distributie voor zeetransport, verkoop via 600 winkels en webshops, met een minimale reclame (slechts 1 productfoto beschikbaar) en een standaard winstmarge.

Eenvoud

‘Bij Zeeman verbaasden we ons erover dat sneakers tegenwoordig zo duur zijn’, zegt Caroline van Turennout, manager Marketing & Communication Europa hierover tegen Marketing Tribune. ‘We wilden graag laten zien dat ook een goede sneaker niet duur hoeft te zijn, als je alles maar eenvoudig houdt.’

Bron: Zeeman / Marketing Tribune