Podopost magazine nr. 1, 2019

    Cover Podopost nr. 1, 2019

    Podopost nr. 1 staat in het teken van ergonomie. Veel pedicures hebben last van hun bewegingsapparaat door de vele repeterende bewegingen en schuine houdingen tijdens het werk. Gelukkig kan je zelf veel klachten voorkomen (of verminderen) dankzij een aantal goede gewoontes. Ook aandacht voor het ondernemerschap en hoe je jezelf kunt ‘verkopen’. Verder aandacht voor het belang van bij- en nascholing.

    Aandachtspunten bij oncologische voetverzorging

    Bij een cliënte wordt borstkanker gediagnosticeerd. De chemokuren leiden tot gedeeltelijke onycholysis en het hand-voetsyndroom. Mogelijk zijn de vele purpura op onderbenen en voeten daar het gevolg van. Daarnaast vragen de gevolgen van lichte standsveranderingen van tenen en voeten om aandacht. Paramedisch chiropodist Claudia Matthijssen doet de behandeling en vertelt wat zij belangrijk vindt bij oncologische voetverzorging.

    Column Tineke: ‘We mogen trots zijn op ons vak’

    “Als pedicure word je vaak gezien als iemand die thuis maar wat bijklust en zo mogelijk ook nog zwart betaald wordt. We stoppen al het geld dus zo in onze zak, werken op een zolderkamertje en hoeven niets te investeren.

    Ergonomie: ‘Doe tijdig aanpassingen en voorkom klachten’

    Het beroep van pedicure kan belastend zijn voor je lichaam. De herhalende bewegingen en vaak scheve of haast onmogelijke houdingen doen een aanslag op het bewegingsapparaat. Gelukkig kun je er het nodige aan doen om het vak toch op een prettige manier uit te oefenen.

    Laaggeletterdheid: ‘Ik ben mijn bril vergeten, ik lees het thuis wel door’

    Als iemand regelmatig een afspraak vergeet, denk je niet direct aan laaggeletterdheid als oorzaak. Toch kan het een signaal zijn dat deze cliënt moeite heeft met lezen en schrijven. Door schaamte proberen mensen het vaak te verbergen. Hoe herken je het en hoe ga je er het beste mee om?

    Ondernemen: Vijf bouwstenen om (jezelf) te verkopen

    Opdringerige verkopers, vlotte babbels, ‘geweldige aanbiedingen’ pushen. Zo wil je dat toch niet? Veel pedicures vinden het dan ook lastig om zichzelf en hun producten te verkopen. Toch is dat jammer. Want om te verkopen hoef je geen ‘gladjakker’ te worden. Zet alleen maar één heel sterk wapen in, namelijk jezelf!

    Ondernemen: ‘Zet eerst eens een andere mentale bril op’

    Als pedicure heb je grote en kleine doelen die je wilt bereiken. Bijvoorbeeld je cliënt overtuigen van het nut van andere schoenen, een collega vinden met wie je naar de beurs kunt rijden, voldoende inkomsten uit je praktijk halen, of samenwerking regelen met die ene orthopedisch schoenmaker. Bewust of onbewust wil je anderen beïnvloeden om je doelen te bereiken. Maar hoe doe je dat op een effectieve manier?

    Op_bezoek: ‘Blijven leren en jezelf ontwikkelen’

    Leren door te doen, zo is Everline Cosijn medisch pedicure geworden. Het officiële diploma haalde ze door het EVC-traject te volgen, de praktijk leerde ze jaren geleden dankzij meekijken met podotherapeuten. Naast haar vaste baan bij Penders Voetzorg in Gouda brengt ze nu graag haar ervaring aan pedicures in opleiding over.

    Logo Podopost Samen leren

    Podopost_Samen_Leren: ‘Bij- en nascholing houden je op de hoogte van nieuwe inzichten en technieken’

    Komend jaar staat het thema ‘leren’ centraal in Podopost en komt het onderwerp terug in elke uitgave. We trappen af met een interview met Ron Verschuren van ProVoet waarin we hem zeven vragen stellen over scholing. “Goede bij- en nascholing is belangrijk in het waarborgen van de kwaliteit van de pedicure. ”

    Logo_Podopost

    Column Bernadet: Telefoonterreur

    Uit onderzoek blijkt dat maar liefst vier op de tien zzp’ers geregeld door – soms vage – bedrijven benaderd worden. Ze hebben zogenaamd een geweldig aanbod voor je maar willen je ondertussen gewoon iets aansmeren wat je meestal niet eens nodig hebt. Meestal gebeurt dat benaderen telefonisch en bijna alle ondernemers ervaren die telefoontjes als zeer hinderlijk.

    Voetenwerk, februari 2019

    Logo_Podopost

    Voorwoord: Inspirerend

    Je hebt plezier in je werk? Je vindt het een uitdaging om je cliënt zo goed mogelijk te helpen en je praktijk daaromheen zo goed mogelijk te organiseren? Wedden dat je het dan ook leuk vindt om zo veel mogelijk te leren over alles wat met je vak te maken heeft? Leren kan tegenwoordig op veel manieren.

    Klanttevredenheid: ‘Ze neemt echt de tijd voor je en is altijd vrolijk’

    Is een persoonlijke klik belangrijk? Zijn positieve recensies doorslaggevend? Of zorgt een flitsende website voor meer klandizie? Hoe krijg en houd je jouw klanten in de praktijk, wat vinden zij belangrijk. Podopost vraagt willekeurige cliënten naar de reden van hun keuze voor een bepaalde praktijk. Ditmaal Christine Smittenaar.