Podopost magazine nr. 10, 2019

    In de laatste editie van het jaar staat het onderwerp ortheses centraal. De casus gaat in op het maken van een orthese bij een reumatische voet. En in het tijdschrift is aandacht voor verschillende soorten ortheses en het maakproces. En wat zijn nou wel of niet grenzen die je in acht moet nemen als het gaat om ortheses. En er is meer. Heb je altijd al eens een Open Dag willen organiseren, maar twijfel je hoe dat aan te pakken dan helpt Podopost je op weg.

    Voorwoord: Ortheses en meer…

    De een draait er haar of zijn hand niet voor om, de ander vindt het maken van een orthese toch best een lastige klus. In deze uitgave hebben we meerdere artikelen over ortheses. En op de website van Podopost zelfs een extra artikel over ortheses bij verschillende voetklachten.

    De yin en yang van praktijk Varenhof

    Balans. Dat is het toverwoord in de Rotterdamse pedicurepraktijk van Judith Mouyouh. Judith is yin en zzp’er Ida is yang. De een druk, extravert en een workaholic. De ander rustig, introvert en iemand die zorgt dat er ook pauze genomen wordt. “We houden elkaar in evenwicht en vullen elkaar goed aan.”

    Aandachtspunten bij ortheses voor risicovoeten

    Er worden regelmatig ortheses gemaakt in de medisch pedicurepraktijk. Bij verschillende problemen kan een orthese een oplossing bieden. Daarbij dienen we echter wel met een aantal zaken rekening te houden. Medisch pedicure Toos Mennen licht deze aandachtspunten toe in dit artikel, en bespreekt ze vervolgens aan de hand van een casus.

    Column: Antistress-kerstballen

    In de vorige column vroeg ik naar jullie werkplezier-verhogende factoren met als doel werkstress te voorkomen. In deze laatste column van het jaar spui ik mijn filosofische hersenspinsels over dit onderwerp. Ze kunnen als antistress-kerstballen zo de boom in.

    Ondernemen: Zo organiseer je een succesvolle open dag

    Een open dag houden is een prachtige laagdrempelige manier om mensen kennis te laten maken met jou, je expertise en je praktijk. Met een open dag kun je iets vieren – bijvoorbeeld een werkjubileum – kun je je vaste klantenkring bedanken, maar je kunt er natuurlijk ook nieuwe klanten mee aantrekken. De belangrijkste stappen op een rij om van jouw open dag een succes te maken!

    Column: Stoppen of laten overnemen

    Na 38 jaar met veel plezier actief te zijn geweest in dit vak werd het organiseren van mijn praktijk en de zorgen om het personeel de laatste jaren echt wel wat te veel. Maar wat moet je dan doen? Er zijn veel scenario’s door mijn hoofd gegaan. Ga ik zoals laatst een collega in mijn buurt pats-boem stoppen?

    Casus: Interdigitale drukontlastende orthese voor een reumatische voet

    Mevrouw Daniëls is sinds ongeveer 8 jaar bekend met reumatoïde artritis (RA) en heeft een pijnlijke interdigitale clavus durus op de mediale zijde van het eindkootje van digitus 5 links. Medisch pedicure Elle Michiels gaat aan de slag met het maken van een interdigitale orthese om haar klant van de klachten af te helpen.

    Soorten ortheses en tips voor het creatieve maakproces

    Het maken van een orthese is een creatief proces met ongekende mogelijkheden. Des te opmerkelijker dat het vervaardigen van ortheses niet echt populair is binnen onze beroepsgroep. Een gemiste kans, vindt medisch pedicure en podoloog Sonja de Wilde. Want met de juiste instructies is een professionele orthese vrij eenvoudig te maken. In dit artikel vertelt ze wat er bij dit maakproces komt kijken.

    ‘E-learning moet altijd ondersteunend zijn aan de praktijk’

    Bedrijfsopleidingen en het onderwijs maken regelmatig gebruik van online leren: e-learning. Ook in de pedicurebranche is digitale zelfstudie steeds vaker onderdeel van het opleidingsaanbod. Op welke manier wordt het tegenwoordig gebruikt? Wat is de toegevoegde waarde van e-learning voor pedicures? En gaat e-learning het praktijkonderwijs vervangen?

    Klanttevredenheid: ‘Ze heeft zich meteen ingelezen in mijn ziekten’

    Marielle Smith-Lommen heeft een aantal ziekten waardoor haar huid extreem ontstekingsgevoelig is. Het is voor haar daarom extra belangrijk dat ze haar pedicure blind kan vertrouwen. Gelukkig vond ze haar gouden pedicure 17 jaar geleden. “Zij neemt geen enkel risico en ze stuurt me bij twijfel altijd door naar een podoloog.”