Podopost magazine nr. 3, 2021

    Het thema voor deze uitgave is de instrumentele behandeling (inclusief kennistoets). In de casus belichten we verschillende materialen voor het tamponneren. Verder spraken we met Corrine Brinkman van de NDF over kwaliteit en samenwerking in de diabetesvoetzorg. Jeannet Schuurman laat in Ondernemen zien wat de mogelijkheden zijn om te declareren via Vecozo. En in juridisch loket schetst jurist Chantal Heefer wat er kan gebeuren als een cliënt je aanprakelijk stelt voor geleden schade.

    Lees hier de volledige pdf of bekijk hieronder de losse artikelen.

    Aansprakelijk voor schade: wat nu?

    Elke professionele pedicure doet zijn of haar werk zo goed mogelijk. Toch kan het helaas gebeuren dat je een fout maakt. Dat is heel vervelend, maar nog pijnlijker is het als je vervolgens aansprakelijk wordt gesteld door de betreffende cliënt en die een schadevergoeding vordert. In deze aflevering van Juridisch Loket gaat Chantal Heefer aan de hand van een fictieve casus in op het onderwerp aansprakelijkheid.

    Casus: Tamponneren, hoe, waarmee, wanneer?

    Een teennagel kan met verschillende producten getamponneerd worden. In deze casus informeren wij je over Ligasano, copoline en guttapercha. Igna Breedeveld demonstreert hoe ze ermee werkt. Zij en haar intervisiegroep-collega's Jeannette Kock en Carmen Berende delen hun visie over deze producten.

    Logo_Podopost

    Column Bernadet: Roomser dan de paus?

    En wéér zat de deur van de praktijk begin dit jaar verreweg het grootste deel van de week op slot in verband met de lockdown. Af en toe kwam er een cliënt met risicovoeten langs, maar daar bleef het bij. Om mijn tijd nuttig te besteden heb ik op Blue Monday het Bedrijfshandboek voor de pedicure en de medisch pedicure eens doorgespit.

    Logo_Podopost

    Column Tineke: Optimisme in het voorjaar

    Wat is het voorjaar toch prachtig. Vanmorgen (zondag) heb ik heerlijk anderhalf uur gewandeld. Ik kwam nog nauwelijks mensen tegen. Maar wel heel veel vogels die erg druk waren met elkaar. Het was lekker buiten, zo'n 12 graden en droog. Maar ik moet zeggen dat ik nu onderhand wel genoeg straatjes en parken in mijn woonplaats heb gezien hoor...

    Corrine Brinkman: ‘De juiste zorg op de juiste plek vraagt om goede onderlinge afspraken’

    Corrine Brinkman is coördinator ontwikkeling en implementatie bij de Nederlandse Diabetes Federatie en in die hoedanigheid ook betrokken bij het project Multidisciplinaire Samenwerkingsafspraken Diabetische Voetzorg. Podopost sprak haar onder meer over de rol van de federatie en de kwaliteit van de diabetesvoetzorg.

    Nieuwe instrumenten: wat kun je ermee doen?

    Tijdens je opleiding tot pedicure worden frezen niet heel uitgebreid besproken. In het basispakket van de studie zit ook maar een beperkt aantal instrumenten waarmee je leert werken. En er zijn natuurlijk steeds meer soorten frezen in de handel.

    Op bezoek: ‘Prettig om alle disciplines om mij heen te hebben’

    'Ik probeer mijn liefde voor mensen en voeten te verweven en dat gaat me goed af. Heerlijk toch? Wat heb ik een geweldig beroep!' Tekla Enser lacht. Als medisch pedicure geniet ze ervan om voetproblemen adequaat te behandelen in haar praktijk in Rotterdam én ze ziet het als haar missie om goed te luisteren naar verhalen van cliënten.

    Pdf Podopost nr. 3, april 2021

    Podopost nr. 3 april 2021 is beschikbaar als doorbladerbare pdf.

    Tips en tricks voor de voetbehandeling

    Tijdens de opleiding leer je de basis van een voetbehandeling. Na het oefenen op elkaar, ga je ervaring opdoen met behulp van modellen. Voor bepaalde handelingen ben je dus afhankelijk van de toevallige problemen aan de huid en nagels van de op dat moment beschikbare personen.

    Voetenwerk, april 2021

    In het Voetenwerk van april licht communicatieadviseur Merijn Meivogel toe wat ProVoet tijdens de 2e lockdown achter de schermen heeft gedaan.

    Voetzorg declareren voor je cliënt

    Een aantal cliënten kan nog steeds een voetbehandeling - of een gedeelte daarvan - declareren bij de zorgverzekeraar als ze aanvullend verzekerd zijn. Pedicures geven dan een factuur mee, zodat de cliënt het bedrag vervolgens zelf kan terugvorderen bij zijn of haar zorgverzekeraar.

    Logo_Podopost

    Voorwoord: Roeien met de riemen…

    Hoewel de pedicurepraktijken weer draaien, is de invloed van de coronapandemie nog steeds goed voelbaar op verschillende terreinen. In menig praktijk is er juist nu topdrukte om de cliënten die hun eerdere afspraken afgezegd zagen, weer van hun voetklachten af te helpen.