Podopost magazine nr. 4, 2018

    Podopost nr. 4 heeft als thema comfortschoenen. Welke comfortschoenenmerken leveren schoenen die geschikt zijn voor je cliënt. Verder een bijzondere casus waarin samenwerking tussen de pedicure en de orthopedisch schoenmaker tot een mooi resultaat voor de cliënt leidt. Zie hieronder verdere informatie over de artikelen.

    Voorwoord: Schoenen

    Over schoenen is veel te vertellen, hoe worden ze gemaakt, wat is de mode, welke schoenen bij welke voettypen. Het geven van een juist schoenadvies is onderdeel van het takenpakket van de pedicure. Cliënten met een platvoet hebben meestal een wat bredere schoen nodig.

    Op bezoek: Marian Pondes, medisch pedicure, maakt nieuwe start: Opstaan en weer doorgaan

    Vorig jaar vierde Marian Pondes het 10-jarig bestaan van haar praktijk met een grondige vernieuwing van haar praktijkruimte. Dit jaar voltooide ze de metamorfose met de aanleg van een parkeerplaats en de plaatsing van een reclamebord. “Dat lijkt geen groot nieuws. Maar voor mij is dit het bewijs dat ik mezelf als ondernemer weer op de kaart heb gezet.”

    Column Bernadet: Een opgespaarde burn-out?

    Bernadet is pedicure. Zij deelt haar praktijkervaringen – met een kwinkslag en in de overtreffende trap – middels deze column in Podopost en een blog in de nieuwsbrief. Daarbij ventileert zij haar ongezouten visie op zaken binnen de pedicurewereld.

    Comfortschoenen: de opkomst van sportieve lijnen

    Een schoeninspectie behoort tot de standaard handelingen in de praktijk als er sprake is van voetproblemen bij een cliënt. Als vervolgens blijkt dat de cliënt schoenadvies nodig heeft, dan is het prettig om iets meer te weten over welke leveranciers comfortschoenen aanbieden. In dit artikel komen verschillende merken comfortschoenen aan bod. Ook speciale lijnen voor diabetes- en reumapatiënten worden vermeld.

    Lezers schrijven

    In Podopost 2 staat een mooi artikel over burn-out. Onwillekeurig dwaalden mijn gedachten af naar zo’n 8 jaar geleden. Ik runde met veel plezier een drukke pedicurepraktijk. Dat kon ik goed volhouden omdat mijn echtgenoot – toen met prepensioen – de huishoudelijke taken voor zijn rekening nam.

    Cliënt heeft niet het juiste zorgprofiel

    De laatste jaren zijn we als pedicures niet alleen bezig met voetbehandelingen, maar krijgen we ook veel te maken met contracten, administratieve verplichtingen, sims-classificaties en zorgprofielen. Mijn 83-jarige cliënt Colt had zorgprofiel 1 en kwam daardoor niet in aanmerking kwam voor welke vergoeding dan ook, ondanks zijn sensibele neuropathie.

    Casus: Broze dame met veel te zware schoenen

    In juni 2016 stapt mevrouw Claessens (83) op loodzware orthopedische schoenen type A de praktijk van medisch pedicure Igna Breedeveld binnen. Haar magere voeten zijn uitermate gevoelig en er is sprake van diverse drukplekken. Dankzij de deskundige aanpak van Igna en orthopedisch schoentechnicus Jurgen Wollaert, en hun goede onderlinge samenwerking, loopt cliënt nu naar volle tevredenheid op comfortabele orthopedische schoenen type B.

    Omgaan met klachten van cliënten

    Klachten van cliënten, je kunt ze maar beter voorkomen. Lukt dat niet, dan moet je actie ondernemen. Daarvoor is het handig om op de hoogte te zijn van de klachtenprocedure, de rol van de klachtenfunctionaris van ProVoet, de werkwijze van de Geschillencommissie Uiterlijke Verzorging, de Wkkgz, de Algemene Voorwaarden Uiterlijke Verzorgingsbranche en de ondersteuningsmogelijkheden van je aansprakelijkheidsverzekering.

    Effectief bloggen in 10 stappen

    Bloggen, wat is het eigenlijk? In de beginjaren was bloggen, het schrijven van een column voor de website, echt iets voor mensen die liever thuis achter hun computer bleven zitten. Tegenwoordig is bloggen een belangrijk onderdeel van de marketing voor jouw praktijk. Waarom zou je bloggen enhoe pak je het aan? 10 stappen die je helpen bij het bloggen.

    Personeel

    “Al heel wat jaren werk ik met personeel. Ik vind dat erg leuk en we hebben in de loop der jaren een heel leuk gezellig team opgebouwd. Maar ja, dan opeens komt er de ene uitdaging na de andere. Het begon met de receptionist die wegging omdat ze terug kon in haar eigenlijke vak de kinderopvang.

    De harde (zwart)werker

    Het blijft een eeuwige strijd bij diverse beroepsgroepen waar een vak wordt uitgeoefend. De schilder, de timmerman, de vloerenlegger, de tuinman, de kapper, de schoonheidsspecialist en ook de pedicure, ze hebben er allemaal mee te maken, de collega die zwaar onder de geldende prijs diensten aanbiedt. Het is een doorn in het oog van de professional.

    Coach Carolijn Roelofs bezoekt haar favoriete pedicure: ‘Ik ben heel gevoelig voor sfeer’

    Carolijn Roelofs woont in Papendrecht. Haar pedicure is gevestigd in Renesse. “Ik reis een uur heen en een uur terug voor een bezoek aan mijn favoriete pedicure. Alleen bij haar worden mijn voeten en nagels weer perfect en loop ik weken zonder pijntjes. Ze is ook een top afwerker met de mooiste gellak.”