Podopost magazine nr. 5, 2018

    Podopost nr. 5 heeft als thema Hygiëne. Zo is er bijvoorbeeld nog veel onduidelijk over de werking en veiligheid van desinfectiemiddelen. Hygiëne is ook een onderwerp in codes en richtlijnen. Alhoewel in de praktijk blijkt dat met dit en andere onderwerpen uit de codes en richtlijnen zeer verschillend wordt omgegaan.

    Casus: Voetverzorging bij dik en hard hyperkeratose

    Aan het ontstaan van hyperkeratose liggen altijd een of meerdere oorzaken ten grondslag. Bij mevrouw Driessen spelen het voettype en een knieprothese de hoofdrol. Medisch pedicure Igna Breedeveld pakt de dikke en harde hyperkeratose voortvarend aan met mesjes en frezen. Haar tweedimensionale scanner komt goed van pas bij het in kaart brengen van de voetproblematiek. De nagelproblemen worden in samenspraak met de podotherapeut aangepakt.

    Column Bernadet: 10 x 10 = 100!

    Taratadatada! Hoera, ik vier deze maand het heugelijke feit dat ik op de kop af 10 jaar columns voor Podopost schrijf. Vanaf juni 2008, 10 x 10 columns, dat zijn er welgeteld 100.

    Column Tineke: Personeelstekort

    “Vorige maand deed ik enthousiaste uitspraken over mensen die bij ons gingen werken. Helaas liep dat iets anders.

    Goed inkopen is een vak apart – Hoe structureer je je inkopen en zorg je dat het financieel voordeel oplevert?

    Laat een nieuwkomer los op een vakbeurs en geheid komt hij thuis met een trolley vol zeer bruikbare producten die volop kansen bieden in de nieuw te ontdekken markt. In de praktijk blijkt dat vaak tegen te vallen. Ook de ervaren pedicure heeft nog regelmatig aankopen die een gepland inkoopbeleid behoorlijk onder druk kunnen zetten.

    Hoe zit het met desinfectiemiddelen?

    Moet je nu alcohol van 70% of alcohol van 80% gebruiken in de pedicurepraktijk? Mag je dat nieuwe product dat reiniging en desinfectie combineert gebruiken? Allemaal vragen die pedicures hebben en waar op dit moment nog geen eenduidigheid over is. Op Europees niveau wordt daar hard aan gewerkt. “Deze zomer worden de eerste producten vrijgegeven voor toelating tot alle EU-lidstaten.”

    Meedenken met cliënten is belangrijk

    Hoe loods je cliënten naar je praktijk en hoe speel je in op hun wensen. Er zijn tal van factoren op basis waarvan de cliënt juist wel of juist niet voor een bepaalde praktijk kiest. Podopost vraagt willekeurige cliënten wat zij belangrijk vinden bij een pedicurepraktijk. Deze keer sousafonist Peter de Jong.

    Moeder Dini en dochter Jeanet delen een praktijk: Trots op elkaar en trots op hun bedrijf

    Dat haar moeder pedicure was, vond Jeanet prima. Maar zelf moest ze niets hebben van voeten en ook de zorg trok haar niet. Ondernemen en creatief bezig zijn, dat was meer haar ding. Jeanet werd interieur adviseur en fotograaf. Maar inmiddels is ze ook pedicure. “In de zorg kun je ook heel ondernemend en creatief zijn.”

    Nattechniek? Of is droogtechniek beter? – De meningen verschillen

    De richtlijn voor de behandeling van voeten van mensen met diabetes geeft de voorkeur aan het gebruik van nattechniek boven droogtechniek (met afzuiging). Veel pedicures werken met de nattechniek en soms is het ook een voorwaarde in het contract met een podotherapeut. Ria Bischoff, docent bij een opleiding tot Pedicure of Medisch Pedicure en werkzaam in een groothandel, betreurt dit. “Het advies wordt te ver doorgevoerd. De argumenten die je hoort, kloppen gewoon niet.”

    Online agenda is een uitkomst

    De online agenda brengt uitkomst voor pedicures die altijd en overal toegang willen hebben tot hun afspraken. De klant kan hier 24/7 een afspraak plannen. Toch is een aantal pedicures nog terughoudend. Soms uit angst voor verlies van hun gegevens. Is die terughoudendheid terecht? Podopost neemt een kijkje in de digitale agenda’s van Libersy, Salonized en Beautynet.pro.

    Voorwoord: Hygiëne

    Ga alvast even zitten, want ik ga met deze uitgave de knuppel in het hoenderhok gooien. In deze uitgave gaan we het hebben over zaken die taboe zijn: het niet volgen van richtlijnen of codes.

    Vraag & Antwoord: ‘Zachte delen vallen er zo af’

    Vraag: Al enige tijd komt er een dame van 83 jaar trouw elke 6 weken bij mij, schrijft een pedicure. De dame is mantelzorger van haar ernstig hulpbehoevende man. Niets is haar te veel. Ik heb al meerdere malen mijn zorgen geuit over de toestand van haar voeten en dan vooral de teennagels.

    Zijn de coderegels soms te streng?

    Losse haren, oorbellen, een spijkerbroek, planten in de vensterbank, een open wattenpot… Het valt voor een pedicure niet mee om iedere keer weer helemaal te voldoen aan alle eisen. De 124 pagina’s tellende Code van het voetverzorgingsbedrijf geldt als de gouden standaard met wettelijke voorschriften, arbo- en praktijknormen op het gebied van hygiëne en veiligheid. Drie medisch pedicures, een schoonheidsspecialiste en een podotherapeut geven een reactie op een aantal voorwaarden.