Podopost magazine nr. 6, 2022

    Scholing: Wat bieden opleiders aan services aan?|Opleidingen nà het lockdowntijdperk|Visitatie op vrijwillige basis| Een kijkje in de keuken nemen bij een collega|En verder: Kennistoets over hartfalen|Wat als de cliënt niet wenst mee te werken…

    Voorwoord: Nooit te oud

    Op bezoek: ‘Al kost het relatief meer tijd, ik kom graag bij cliënten thuis’

    Wendy Tilroe is medisch pedicure in het Zeeuwse Aagtekerke vlak bij de Zeeuwse kust. Een toeristisch gebied dus en dat merkt Wendy ook in haar praktijk. In de zomer haalt ze soms het bordje met haar praktijknaam uit de tuin. 'Fijn dat ik de mensen kan helpen natuurlijk, maar ik zie ook veel verwaarloosde voeten.'

    Een helpende hand. Welke service bieden opleiders en toeleveranciers

    De juiste service bieden aan cliënten met elk zo hun eigen behoeftes en behandelingen is een vak op zich. Opleiders en toeleveranciers die op hún beurt de pedicure weer ontzorgen door service op maat te bieden, zorgen dan ook voor een wereld van verschil. Hoe ze dat aanpakken? Podopost zocht het uit.

    Opleidingen ná het lockdowntijdperk

    De afgelopen jaren werden de pedicureopleidingen door coronasluitingen geconfronteerd met lege lokalen en moesten ze op zoek naar andere manieren van lesgeven.

    Column Iris: ‘Verzuipen op Facebook’

    Nog niet zo lang geleden leefde ik een relatief rustig en overzichtelijk leven met mijn krant, internet, tv en telefoon. Ik was heel tevreden met dit bestaan totdat ik gedwongen werd een Facebookaccount aan te maken. Dit was bij een opleiding die ik jaren geleden volgde.

    Casus: Als de cliënt niet wenst mee te werken…

    Naast de behandeling van de voeten is advies en preventie een belangrijke taak van de pedicure. Binnen de bekostigde voetzorg is dit vaak beschreven in contracten. Het doel van advies en preventie is om toekomstige complicaties te voorkomen.

    lastige clienten_lastige pedicure

    Een (over)volle praktijk. Weelde of reden tot wanhoop?

    Bijna alle beginnende pedicures dromen ervan een werkweek te kunnen vullen in de eigen praktijk. Ze doen ontzettend hun best om cliënten te krijgen en verleggen daarbij vaak onbewust hun grenzen. Want de groei van het klantenbestand stimuleert en het geeft aan dat je goed bezig bent.

    Kennistoets: Enkeloedeem en vermoeide voeten; tekenen van hartfalen

    Dikke enkels en vermoeide voeten; het zijn klachten die je vaak tegenkomt bij cliënten in de pedicurepraktijk. Let hier goed op, want dit kunnen tekenen van hartfalen zijn. Als pedicure kun je levens redden door extra alert te zijn op toename van enkeloedeem.

    Column Selena: ‘Praktijkplan, toen, nu, voor altijd?’

    Heb jij weleens nagedacht waar je over twee jaar staat? Het is een vreselijke tijd. Er gebeurt zo veel om ons heen. Ik word er soms onrustig van. Momenteel is het zelfs zo dat je je kunt afvragen wat ons in het najaar al dan niet staat te wachten.

    Kijkje in de keuken van een collega

    Het Pedicurewerk Zwolle bedacht een intervisievorm waarbij pedicures kennis delen en elkaar inspireren in de eigen praktijk. Medisch pedicures Hanny Veldman en Yvonne Scheffer meldden zich hiervoor aan en werden aan elkaar gekoppeld voor een praktijkbezoek. Dit kijkje in elkaars keuken beviel Hanny en Yvonne goed.

    Vrijwillige visitatie: ‘Elkaar samen sterker maken’

    Iedereen mag zich pedicure noemen, het is een vrij beroep. De meeste pedicures volgden overigens wel een opleiding. Maar wat zegt een ingelijst diploma aan de muur van je praktijk? Het laat cliënten niet zien of je kwaliteit biedt. ProVoet ontwikkelt daarom een plan voor onderlinge praktijkbezoeken.

    Pdf Podopost nr. 6, juli 2022

    Hieronder kun je Podopost nr. 6-2022 lezen als doorbladerbare pdf. Wil je liever de online artikelen als losse artikelen lezen dan kan dat natuurlijk ook. Om onderstaande pdf te kunnen bekijken, moet je ingelogd zijn met een Podopost abonnement.