Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Charlotte: ‘De telefoon rinkelt de hele dag’

Charlotte Rijnberk
‘Wellicht lukt het jou om de klant erna naar voren te verzetten, dan kan ik daarna komen!’ Yup, ik had er weer een te pakken: een potentiële klant die dacht mijn werkwijze én agenda te kunnen bepalen.
Many feet in colorful summer flip flops
Many feet in colorful summer flip flops

Ik heb er nog een mailtje aan besteed, waarin ik haar uitleg dat ik het simpelweg druk heb. En dat ik niet van plan ben om een klant te vragen eerder te komen zodat haar oppasprobleem is opgelost. Ik laat klanten niet meer mijn agenda bepalen.

Bij die teenslipper wringt de schoen

De eerste zonnestralen dienen zich aan. De vakantie staat voor de deur. Koffers worden ingepakt: zonnebrand, zwemkleding, teenslippers. En bij die teenslipper, daar wringt de schoen. Trouwe onderdanen die nog niet klaar zijn voor de zomer. Kan bijna niet anders dan dat ook bij jou de hele dag door de telefoon rinkelt. Zomer betekent topdrukte voor de pedicure.

Kijk, het zit zo: vroeger had ik mezelf in allerlei bochten gewrongen om een potentiële klant blij te maken. Inmiddels heb ik 25 jaar ervaring met ondernemen én weet ik wat werkt. Niet alleen voor mij, maar ook voor mijn klanten. Een klant die bijna afdwingt het op haar manier te doen, is er een die voor hoofdpijn gaat zorgen. In mijn agenda staat dat ik daar geen tijd voor heb.

Voet-tussen-de-deur-typetje

Zo werd er werd laatst dwingend op de deurbel gedrukt. Toen ik opendeed stond daar zo’n voet-tussen-de-deur-typetje. Met zijn gladde praatjes én de uitnodiging om samen een keer te gaan lunchen, probeerde hij mij over te halen om toch maar zijn voeten te behandelen.

Deze week nog kreeg ik via WhatsApp een bericht of ik toch echt geen ruimte in mijn agenda wilde maken, want ja dit was toch echt een soort van noodgeval. De koffers stonden al gepakt, maar de voeten waren nog niet vakantie-ready. En jawel, ze wilde – voor deze noodsituatie – zelfs het dubbele tarief betalen. Ik geef toe, het was even verleidelijk, maar ik heb toch maar geantwoord dat ik haar niet kon helpen.

Mijn probleem?

Plannen als ondernemer kan best lastig zijn. In de meeste gevallen ben jij degenen die alles moet regelen. ‘Nee’, zeggen is vaak niet onze sterkste kant. En natuurlijk is het heel vervelend, die schimmelnagels in je teenslippers. En ja; je gaat bijna op vakantie. Je koffers staan al gepakt. Maar is dat mijn ‘probleem’?!
De kans dat die schimmelnagel er al veel langer zitten is groot. En die vakantie staat waarschijnlijk ook al een half jaar in je agenda. Dus nee, ik heb nu geen tijd én zin om op stel en sprong jouw ‘probleem’ op te lossen.

Wie weet volgend jaar. Als mijn agenda het toelaat!

Ivonne Wierink / Nationale Beeldbank