Extra inname eiwitten zorgt voor meer spiermassa oudere wandelaars

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Dagelijkse inname van extra eiwitten zorgt ervoor dat oudere wandelaars meer spiermassa krijgen. Dat blijkt uit recent gepubliceerd onderzoek van het Radboudumc dat tijdens de Vierdaagse 2017 is uitgevoerd. De inname van extra eiwitten kan een rol spelen om de afname van spiermassa bij ouderen te voorkomen.

Bij het ouder worden neemt de spiermassa af. Dit kan bij mensen boven de 60 leiden tot afname van spierkracht en spiervermoeidheid. Het verlies van spiermassa kan voorkomen worden door voldoende beweging en voldoende eiwitten in de voeding.

Tijdens het Vierdaagseonderzoek van 2017 keken onderzoeker Maria Hopman en haar team daarom naar de effecten van extra eiwitinname op spiermassa, spierkracht en fysiek functioneren van oudere wandelaars. Aan het onderzoek deden 116 wandelaars mee, 95 mannen en 21 vrouwen, in de leeftijd van 65 tot 88 jaar. Deze wandelaars hadden normaal gesproken een lage dagelijkse eiwitinname van minder dan één gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht.

In de twaalf weken vóór de Vierdaagse kreeg de helft van de groep twee keer per dag een eiwitrijk drankje, terwijl de andere helft een soortgelijk drankje kreeg zonder extra eiwitten. Zowel de proefpersonen als de onderzoekers wisten niet wie het eiwitdrankje kreeg en wie de placebo.

Tijdens de onderzoeksperiode van twaalf weken vielen de deelnemers die het ‘echte’ drankje kregen gemiddeld 0,6 kilo af, maar ze ontwikkelden meer spiermassa dan de proefpersonen in de placebogroep. Deze deelnemers vielen gemiddeld 0,2 kilo af. Het verloren lichaamsgewicht bestond voornamelijk uit vetmassa. Onderzoekster Maria Hopman: “Deze bevinding laat zien dat extra eiwitinname bij fysiek actieve ouderen, zoals de Vierdaagsewandelaar, een positief effect heeft op de spiermassa. Zelfs op hogere leeftijd.”

Bron: Radboudumc