Hoe pedicures de coronacrisis doorstaan

Deze crisistijd is voor niemand echt makkelijk en voor veel mensen neemt het ook een grote onzekerheid met zich mee. De een kan daar makkelijker mee overweg dan de ander. Hoe kom je als pedicure deze crisistijd door. Halverwege april stelden we op onze website een aantal vragen. “De praktijk is nu aangepast aan de 1,5 meter samenleving.” Tekst: Maureen Limpens, hoofdredacteur

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reddingsboei in hartvorm
© pialhovik / Getty Images / iStock

Hebben je cliënten er begrip voor dat ze niet bij je terechtkunnen?
Allereerst waren we benieuwd of cliënten begrip konden opbrengen dat ze nu niet bij de pedicure terechtkunnen. De overgrote meerderheid van de cliënten begrijpt dat en pedicures krijgen ook lieve attente reacties. Maar er zijn natuurlijk ook uitzonderingen, “Ja, de een begrijpt het wel en de ander doet er van alles aan om met eigen regels te komen om toch behandeld te worden”, laat Barbara ons weten. “Bij sommige begint nu wel het ongeduld te komen. Ze beginnen te bellen met de vraag hoe lang gaat het nog duren”, vult Renate aan. En dat het geduld van de cliënten zwaar op de proef wordt gesteld naarmate de tijd vordert, lezen we bij meer pedicures.

Is je praktijk volledig dicht of doe je nog medisch noodzakelijke voetzorg?
Dat is een beetje gelijk verdeeld. Het aantal cliënten dat medisch noodzakelijke voetzorg krijgt, lijkt beperkt. Een enkele pedicure heeft zelf het virus gehad. Verdrietig om te lezen is dat er ook pedicures zijn die hun partner of een andere dierbare aan het virus verloren hebben.

Hoe sta je er momenteel financieel voor door het gemis aan pedicure-inkomsten?
De situaties lopen hier sterk uiteen van totaal geen inkomsten meer hebben en ook niet in aanmerking komen voor een van de noodmaatregelen tot “het valt wel mee”. De een kan het redden met een van de noodmaatregelen en de ander komt ook daar niet mee uit of heeft het geld van de noodmaatregel nog niet ontvangen. Voor een aantal pedicures die vlak voor hun pensioen zitten, is het aanleiding om de praktijk nu te stoppen.

Zeer nijpend is de situatie van de pedicure die schrijft “Ik heb nog iets van over de €30 op de bank en nog steeds mijn uitkering niet ontvangen.” Renate schrijft: “Het is een behoorlijke aderlating. Pleister op de wond is de TOZO. Dankbaar voor deze regeling. Maar het is een lastige situatie, vooral als je dit fulltime doet en de onkosten doorlopen.”  De inkomsten van een tweede baan of van een eventuele partner bieden soms uitkomsten, maar er zijn ook pedicures van wie de partner nu eveneens zonder inkomsten is komen te zitten.  Pedicures die een eigen reservepotje hadden opgebouwd, spreken dat potje nu aan. “Deze maand gaat het nog goed komen omdat ik een kleine reserve had. (…) Maar voor de aankomend maand weet ik niet hoe ik het moet doen”, aldus Simone.  Pedicures die een praktijk aan huis hebben en daardoor geen extra uitgaven voor huur, geven aan dat ze het iets minder moeilijk hebben.

 

‘Ik promoot nu de honingzalf tegen kapotte/droge handen en voeten’

Heb je oplossingen bedacht om toch nog inkomsten te genereren? Zo ja, welke?
Een groot deel van de pedicures bedenkt oplossingen om toch nog inkomsten te genereren. Buiten het aanspraak maken op een van de noodmaatregelen van het kabinet zijn er ook pedicures die naar andere mogelijkheden kijken. Astrid schrijft: “Ik breid mijn webshop uit. Mijn cliënten bellen mij als hun producten op zijn. Zij laten mij weten wanneer ze langskomen. Ik hang dan een tasje aan de deur met het product. Betalen doen we via een elektronische Money transfer.” Brigitte laat ons weten dat ze naast de productverkoop ook online consulten aanbiedt. En Jolanda mailt: “Ik promoot nu de honingzalf tegen kapotte/droge handen en voeten.”

Hoe benut je nu je vrije tijd?
Ondanks dat de praktijken noodgedwongen dicht zijn, maken veel pedicures er toch het beste van. Pedicures hebben massaal hun praktijk opgeknapt. En daarnaast is de eigen woning van boven tot onder onder handen genomen, inclusief de tuin, als die er is. De achterstallige administratie is bijgewerkt. Hobby’s zijn ter hand genomen. “Wandelen, lekker koken, maar ook het volgen van interessante webinars en online cursussen. En proberen te bedenken hoe straks weer verder”, aldus Elly. En menig pedicure denkt ook aan anderen. Sonja zoekt contact met haar cliënten: “Ik probeer meerdere dagen wat oudere cliënten te bellen. Om zo in contact te blijven met die mensen en te weten hoe het met ze gaat. Niet alleen met hun voeten maar ook in het algemeen. Het is tenslotte een vreemde tijd en juiste de ouderen zitten veelal alleen en waarderen het heel erg dat je ze even belt.” En Gudi laat ons weten: “Ik kom helemaal tot rust, en dat is een groot geschenk. Bijna 5 jaar geleden heb ik mijn partner verloren. Te weinig tijd genomen om echt te herstellen van het verdriet en de mantelzorg die ik heb gedaan.”

‘Alles komt altijd weer goed is mijn ervaring’

Wat doe je om voor jezelf de moed erin te houden?
“Ik zorg ervoor dat ik bezig blijf en niet te veel naar het coronanieuws luister”, lezen we van een anonieme pedicure. Carolien bekent: “Eigenlijk geniet ik toch wel van mijn vrije tijd. Ik ben wel bang voor de drukte, als het dadelijk weer mag.” Bij meerdere pedicures lezen we dat het mooie weer zijn steentje bijdraagt aan de moed erin houden. En verder meldt Alien ons: “Contact zoeken met familie, vrienden en collega’s via de telefoon. Voor mezelf 1 x per week iets leuks kleins kopen, bijvoorbeeld een bos tulpen of een lekkere koek bij de koffie.” Mandy schrijft: “Elke ochtend doe ik een klus, en in de middag ga ik wandelen, fietsen en lezen. Zo houd ik het ritme in de dag.” En Joan noteert: “Ik doe nu alles waar ik geen tijd voor had, toen alles normaal was.” Niet iedereen heeft de behoefte om de moed erin te moeten houden, zoals Marjon: “Dat heb ik totaal niet nodig. Heb in mijn leven al meerdere crisistijden meegemaakt en weet dat ik een overlever ben. Alles heeft ook een reden en alles komt ook altijd weer goed is mijn ervaring.”

Bij wie vind je steun in deze moeilijke tijd?
Niet iedereen zoekt steun of kan bij iemand anders voor steun terecht. Pedicures die wel steun zoeken en bij anderen terechtkunnen, vinden steun bij hun partner, hun kinderen, vriendinnen, familie, collega’s en in het geloof.

Welk voordeel zie jij aan deze crisis?
“Elk voordeel heb zijn nadeel”, is een bekende Cruyfiaanse uitspraak en het blijkt dat ook (bijna) iedere pedicure die reageerde iets positiefs ziet aan deze crisis. Een anonieme reactie is: “Iedereen is weer tot bezinning gekomen. De maatschappij klapte uit zijn voegen en iedereen moet nu weer pas op de plaats houden. Ik hoop dat dat gevoel nog eventjes blijft.” Kim meldt: “Kijk maar naar de lucht en kijk naar foto’s van wilde dieren welke er gedeeld worden. De natuur leeft weer op en de lucht wordt een beetje schoner. Voor onze aardbol en de natuur is deze crisis een welkome douche.” Diverse pedicures die normaal lichamelijke klachten hebben, hebben die nu niet of minder. Marjon: “Normaal gesproken heb ik wekelijks een massage nodig omdat mijn nek/schouders/rug helemaal vast zitten door mijn werk. Daar heb ik momenteel totaal geen last van en dat voelt wel lekker moet ik zeggen.” Veel pedicures waarderen dat ze nu tijd hebben voor zaken waar ze nooit aan toekomen of dat ze meer tot rust komen, zoals Astrid: “Dat ik niet meer haast en dat ik rust vind om niet alles op 1 dag te doen of te willen.” Door de crisis realiseert Jolanda  zich dat ze straks meer vrije tijd wil creëren en het helpt haar om meer  ‘nee’ tegen cliënten te kunnen zeggen.

‘Laat je niet leiden door angst, want angst is een slechte raadgever. Gebruik je gezonde verstand’

Wat is je advies aan collega’s in deze tijd?
Er zijn veel bemoedigende woorden voor collega’s: “Houd de moed erin, overal is een oplossing voor uiteindelijk. En laat je niet gek maken”, zegt Ingrid. Jannie schrijft: “Laat je ‘koppie’ niet hangen, het komt goed. Waar het op aankomt, is geduld.” Simone adviseert: “Probeer rustig te blijven en ga niet te veel brainstormen over hoe straks weer op te starten. Wacht eerst de adviezen af.” Rian tipt: “Probeer je kennis op peil te houden. Kijk nog eens naar je praktijk waar je aan kunt werken om later je extra uit te kunnen halen.” Anneke laat ons weten: “Elkaar steunen, niet afmaken omdat de één wel enigszins werkt en de ander niet. Luisteren, niet (ver)oordelen.” Nel noteert: “Wees verstandig met behandelen van klanten en probeer toch te genieten van de vrije tijd die je hebt alleen, het is moeilijk voor de mensen die het financieel niet redden.” Laat je niet leiden door angst, want angst is een slechte leermeester; Gebruik je gezonde verstand”, adviseert Marijke. Elly kijkt op een dieperliggend niveau: “Bekijk het eens van een afstand, wat vind je het leukst en waar *(of van wie) wil je afstand doen…?” 
Waar heb jezelf het meeste behoefte aan in deze tijd?
“Duidelijkheid”, is een veel gelezen reactie. Zowel op financieel vlak als op het gebied van hoe te nu handelen of hoe te handelen bij opstarten. Andere reacties zijn: ‘Een knuffel’, ‘Gezelligheid’, ‘Contact met de kinderen’, ‘Een vaccin tegen corona’, ‘Aan muziek’, ‘Om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan’, ‘Afleiding’, ’Structuur’, ‘Humor en verbinding’, ‘Lichamelijk contact’, ‘Praktische hulp, mensen die mij bij tijd en wijle kunnen helpen’, ‘De geruststelling dat het oké is om gesloten te zijn’.

Hoe bereid je je voor op het moment dat de praktijken weer open mogen?
Marjon ziet er wel tegenop om weer te beginnen en realiseert zich dat ze zich niet moet laten opjagen: “Ik krijg ik nu al verzoeken en daar bedoelen ze mee dat ze zo snel mogelijk aan de beurt willen komen, want ‘oh mijn likdoorn doet zo’n pijn’, o.i.d. Ik plan iedereen in zoals ik die vanaf het begin heeft moeten afzeggen. Wel zo eerlijk vind ik, maar weet nu al dat er klanten aan me gaan trekken.”  Diedka schrijft: “Lekker mijn praktijk een goede schoonmaakbeurt gegeven. Verder nog niet.”. Nico laat ons weten hoe hij zich voorbereid: “Wachtkamer ruimer op zetten, tijdschriften weg. Desinfectie handgel in wachtkamer. Plexiglas plaat op balie.” Marleen bereidt zich als volgt voor: “Klant bij binnenkomst handen ontsmetten en mondkapje voor (wel duurder en eerst eraan zien te komen, ik heb gedoneerd aan huisartsen en fysio) en meer tijd ertussen plannen en schoonmaken en luchten…en afwachten wat de nieuwe voorschriften zijn!!” “Weet u het??”, vraagt Dirk zich af. En Gudi gaat het straks anders aanpakken: “Ik ga mijn werktijden aanpassen. Beter voor mezelf zorgen. Niet steeds maar cliënt en geld verdienen voorop zetten . Genoeg is genoeg. Betere balans tussen werk en vrije tijd.”

Conclusie
Zoveel mensen, zoveel verschillende manieren van omgaan met de crisis, blijkt uit de peiling. De impact van de crisis kan sterk verschillen. Voor pedicures die een dierbare hebben verloren aan het COVID-19 virus, pedicures die in een nijpende financiële situatie zijn terechtgekomen of pedicures die er alleen voor staan en niemand in hun omgeving hebben bij wie ze terechtkunnen, zal de crisis wellicht een andere impact hebben dan bij pedicures voor wie dit niet geldt.  In moeilijke tijden kan steun van anderen van wezenlijk belang zijn. Toch is niet alles ‘kommer en kwel’. Pedicures laten ons ook weten dat ze daarnaast blij zijn om even uit de ‘ratrace’ van het dagelijkse leven te kunnen stappen. Dat ze eindelijk eens toekomen aan alle uitgestelde zaken en klussen, zowel privé als zakelijk, of dat ze weer meer tijd voor het gezin hebben.  Ook de tijd voor individuele en maatschappelijke bezinning wordt regelmatig genoemd als voordeel van deze crisis.