Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zorgmedewerkers ervaren allemaal wel eens ongewenst gedrag

Vrijwel iedereen in de zorg krijgt weleens te maken met ongewenst gedrag, met name van patiënten of cliënten. Dat blijkt uit onderzoek van PGGM&CO en IZZ.
Upset frustrated young man suffering from gossiping, bullying, discrimination, avoiding, ignoring, having problem with bad friends, feeling offended and hurt, sitting alone in cafe *** Local Caption *** © fizkes / Getty Images / iStock
© fizkes / Getty Images / iStock

PGGM&CO en IZZ deden onderzoek onder 1170 medewerkers in zorg en welzijn. Hieruit blijkt dat vrijwel iedere ondervraagde wel eens te maken gehad met ongewenst gedrag, met name van patiënten/cliënten (84 procent). Hieronder valt ook pestgedrag. De gevolgen van pesten zijn groot voor de gezondheid en inzetbaarheid. Bijna de helft van de medewerkers die gepest wordt, is hierdoor van slag en mentaal minder fit. Een deel hiervan valt uit en een ander deel functioneert minder goed op het werk.
[tussenkop] Aanpak pestgedrag

Medewerkers die gepest worden door collega’s op de werkvloer, vinden het lastiger om dit te melden dan pesterijen door patiënten/cliënten of verwanten. Ook collega’s van medewerkers die gepest worden vinden het moeilijk om dit te melden, bang om er onderdeel van te worden. Medewerkers die zelf pesten zijn zich hier vaak niet van bewust. Ze denken dat ze een beetje plagen en hebben niet in de gaten wat de impact is.

De leidinggevende speelt een cruciale rol bij het aanpakken van pestgedrag en veiligheid op de werkvloer. Daarnaast geven medewerkers aan dat (speciaal getrainde) collega’s belangrijk zijn om pesten te voorkomen. Als het niet lukt om het op de werkvloer aan te pakken dan zijn professionele zorgverleners (zoals een psycholoog of bedrijfsarts) en de vertrouwenspersoon belangrijke sleutelfiguren.

Uit het onderzoek door PGGM&CO en IZZ komen ook kansen voor verbetering naar voren. ‘Bijna een kwart van de medewerkers pleit voor extra normen en gedragsregels. Het onderzoek wijst ook op de noodzaak van aandacht voor jongeren in de sector vanwege hun verhoogde gevoeligheid voor de mentale impact van het werk. De meerderheid denkt voldoende kennis te hebben over ongewenst gedrag. Wel willen veel medewerkers graag training in gesprekstechnieken tegen agressie of ongewenst gedrag. Een derde van de respondenten wil mentaal sterker worden om beter met emoties om te kunnen gaan.’

Bron: Skipr