Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Voorwoord: Nieuw thema: servicegericht

Maureen Limpens
In 2021 kon je in elke uitgave van Podopost een interview lezen in het kader van ons jaarthema Podopost Samen voor Kwaliteit. In 2022 wordt ons jaarthema 'servicegericht'. Maar wat is servicegericht? Het gratis online woordenboek van Van Dale heeft geen definitie voor servicegericht, maar wel voor service: de zorg waarmee een bedrijf zijn klanten behandelt.
Verder zie je op internet dat servicegerichtheid en klantgerichtheid vaak in een adem worden genoemd. Op de baan- en carrièrewebsite Intermediair is onder het kopje ‘Klantgericht en servicegericht werken’ te lezen: ‘Bij dienstverlening is het belangrijk om alle boodschappen van de klant waar te nemen en te begrijpen. Daarvoor is het nodig om op het juiste moment de juiste vraag te stellen: proactief en behulpzaam. Soms is het zelfs nodig om even door te vragen. Misschien ligt er nog een andere vraag achter de vraag.’
Servicegericht is naar mijn mening nog iets breder dan klantgericht. Een definitie die daar goed bij aansluit is: ‘Het onderzoeken van wensen en behoeften van stakeholders en hiernaar handelen’. Het gaat hier zowel om de klant, maar ook om andere partijen waar je als pedicure mee te maken hebt, zoals collega-pedicures, samenwerkingspartners, zorgverleners naar wie je doorverwijst en vice versa. Wat doe je dan om servicegericht te zijn naar je stakeholders: actief inventariseren wat hun wensen en behoeften zijn, hen van de juiste informatie voorzien, hen het gevoel geven dat ze belangrijk zijn, respect tonen en hun belang als uitgangspunt nemen. Dat laatste ‘hun belang als uitgangspunt nemen’, kan tegelijkertijd ook een valkuil zijn op het moment dat je je eigen grenzen niet in acht neemt. Het mag nooit ten koste gaan van jezelf. Nee, integendeel, het mag je juist meer plezier in je werk geven.
In deze uitgave nemen we ook afscheid van Tineke de Beer als columnist. Deze vakvrouw, die anderen het vak leerde, artikelen en boeken schreef (en schrijft), die een van de eerste pedicures was die andere pedicures in dienst nam, heeft een belangrijk stempel op de branche gedrukt. Tineke bedankt voor alle kennis en inzichten die je ons gaf en voor je voortdurende inzet om de pedicurebranche naar een hoger niveau te tillen!
https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs12480-022-1534-y/MediaObjects/12480_2022_1534_Fig1_HTML.jpg
Maureen Limpens, hoofdredacteur
m.limpens@bsl.nl