Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Pilot met persoonlijke gids bij patiënt met hartfalen

Om mensen met hartfalen te helpen bij hun niet-medische vragen, komen zorgverzekeraar VGZ, het Catharina Ziekenhuis, Máxima MC, Canisius Wilhelmina Ziekenhuis en patiëntenvereniging Harteraad met de ‘Persoonlijke gids bij hartfalen’. Deze nieuwe, gratis service is een aanvulling op het reguliere behandeltraject van hartpatiënten in het ziekenhuis. Een pilot met 120 deelnemers is onlangs van start gegaan.
Health visitor and a senior man during home visit. A female nurse or a doctor showing test results on a tablet. *** Local Caption *** © Halfpoint / Getty Images / iStock
© Halfpoint / Getty Images / iStock

Hartfalen is een ernstige en chronische ziekte die veel voorkomt. Uit gegevens van de Hartstichting blijkt dat in Nederland naar schatting zo’n 241.300 mensen met hartfalen leven. Bijna 90 procent daarvan is 65 jaar of ouder. Als mensen na hun behandeling in het ziekenhuis thuiskomen, dan blijkt het vaak lastig om het dagelijks leven weer op te pakken. Om mensen met hartfalen daarbij te ondersteunen is de ‘Persoonlijke gids bij hartfalen’ ontwikkeld.

Mensen met hartfalen kunnen met dit initiatief een halfjaar lang begeleid worden door een persoonlijke gids van VGZ die veelal een achtergrond heeft met een opleiding sociale studies. Gedurende dit halfjaar is er vier keer een contactmoment en bespreekt de persoon met hartfalen, samen met de persoonlijke gids van VGZ, hoe hij/zij het beste kan leven met de aandoening. Zo zijn ‘beter slapen’, ‘je fitter voelen’ en ‘plezier beleven’ belangrijke thema’s.

Bron: Catharina Ziekenhuis